10 فروردین 1403 ساعت 4:45

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

خودشناسی بهترین عامل ازدواج است/نداشتن مهارت های زندگی مشترک عامل مهم طلاق

خودشناسی بهترین عامل ازدواج است/نداشتن مهارت های زندگی مشترک عامل مهم طلاق

مدیرعامل موسسه خانواده سلامت بنیان،خودشناسی را بهترین عامل ازدواج عنوان کرد و گفت:ازدواجی که بدون رسیدن به مرحله خودشناسی صورت گرفته باشد، منجر به شکست می شود. طبق بررسی های صورت گرفته عدم خودشناسی افراد یکی از دلایل مهم و عمده طلاق است.

نداشتن مهارت های زندگی مشترک عامل مهم طلاق

به گزارش خبرنگار شبستان، علی شیخ‌الاسلامی، مشاور خانواده و مدیرعامل موسسه خانواده سلامت بنیان در همایش واسطین ازدواج با اشاره به افزایش طلاق و کاهش سن ازدواج گفت: یکی از دلایل کاهش ازدواج، ترس‌ها و نگرانی‌هایی است که امروز جوانان از ازدواج دارند و تصور می‌کنند اگر ازدواج کنند و طلاق بگیرند چه اتفاقی برایشان رخ خواهد داد. این دغدغه و نگرانی نه تنها جوانان بلکه خانواده‌ها را نیز درگیر کرده است.
وی با بیان اینکه خانواده ها برای کاهش این نگرانی شرایط ازدواج را سخت می گیرند، بیان کرد: خانواده ها تعهدات عدیده ای جهت تضمین خوشبختی فرزندان خود برای طرف مقابل قرار می دهند و تصور می کنند به هر میزانی که شرایط را سنگین تر کنند به همان میزان هم زندگی فرزندانشان را بیمه کرده اند در حالی که نتیجه معکوس حاصل می شود لذا این تعهدات وضعیت را از آنچه که هست، بدتر می کند.

انتخاب های اشتباه یکی از دلایل مهم افزایش طلاق

شیخ الاسلامی با بیان اینکه انتخاب های اشتباه یکی از دلایل مهم افزایش طلاق در جامعه است، افزود: جوانان ما فاقد مهارت زندگی مشترک هستند، افراد برای گرفتن گواهینامه رانندگی مهارت ها و کلاس های ویژه آموزشی را سپری می کنند این در حالی است که جوانان ما برای زندگی مشترک که زمینه ساز آرامش آنهاست، آموزشی در این زمینه کسب نمی کند.
این مشاور خانواده در ادامه تصریح کرد: وقتی جوانان در زندگی مشترک با مشکلی مواجه می شوند بلافاصله به دوستان، فامیل و افرادی که هیچ تبحر و تخصصی در امر مشاوره ندارند، مراجعه می کنند و آنها نیز به جای مشاوره قضاوت کرده و جانب زوج ها را می گیرند و به قدری جانب‌داری می کنند که مشکل آنها تبدیل به یک نبرد و جنگ می شود و این جنگ نیز سرانجامی جز طلاق و جدایی ندارد.
مدیرعامل موسسه خانواده سلامت بنیان با بیان اینکه آموختن مهارت های زندگی تنها راه جلوگیری از این اتفاقات است، تصریح کرد: برخی از جوانان ازدواج می کنند ،چون خانواده فشار می آورد و چون دوستانشان ازدواج کرده اند بدون اینکه تصور کنند آیا فرزندشان آمادگی ازدواج دارد یا خیر، نتیجه این فشارهای نابجا، دعواهای روزانه و در نهایت دادگاه و طلاق کشی است.

هر طلاقی معادل 100 میلیون تومان ضرر برای خانواده ها

وی با بیان اینکه هر طلاقی معادل 100 میلیون تومان ضرر برای خانواده ها دارد خاطرنشان کرد: هزینه جهیزیه عروسی و هزینه های دادگاه برای طلاق ،هزینه های حداقلی هستند که خانواده ها در این میان متحمل می شوند.
شیخ الاسلامی با بیان اینکه شما برای بیمه ماشین خود 800 هزار تومان هزینه تقبل می کنید، تصریح شمابرای بیمه زندگی مشترک تان چه اقدامی کردید؟ افراد برای انجام مشاوره قبل از ازدواج راضی به پرداخت 100 هزار تومان نیستند در حالی که حاضرند 500 هزار تومان برای دسته گل عروسی، 20 میلیون تومان عکاسی و فیلمبرداری و یک میلیون ماشین عروس بپردازند اما 100 هزار تومان هزینه مشاوره را نمی پردازند.
مدیرعامل موسسه خانواده سلامت بنیان با تاکید بر اینکه مشاوره و آموزش پیش از ازدواج را جدی بگیرید، تصریح کرد: جوانان باید سعی کنند قبل از انتخاب همسر، آموزش های لازم را فرا بگیرند چرا که این آموزش ها نقش بسیار مهمی در افزایش کیفیت و کاهش مشکلات زندگی شان دارد.
وی با اشاره به زمان ازدواج خاطرنشان کرد: سن مشخصی برای ازدواج وجود ندارد، ممکن است پسری در 15 سالگی مناسب ازدواج باشد ولی یک آقایی در سن 45 سالگی هم به این شرایط نرسیده باشد. این امر در خصوص دخترها نیز صدق می کند اما می شود کاری کرد که سن ازدواج زودتر فرا برسد.

خودشناسی بهترین زمان ازدواج

شیخ الاسلامی خودشناسی را بهترین زمان ازدواج عنوان کرد و افزود:ازدواجی که بدون رسیدن به مرحله خودشناسی صورت گرفته باشد،منجر به شکست می شود. طبق بررسی های صورت گرفته عدم خودشناسی افراد یکی از دلایل مهم و عمده طلاق می باشد لذا شرط اول ازدواج موفق، خودشناسی است.
مدیرعامل موسسه بنیان سلامت با بیان اینکه بیش از 90 درصد افرادی که برای مشاوره نزد بنده می آیند از حداقل خودشناسی هم برخوردار نیستند، اظهار کرد: تاکید بر خودشناسی به دلیل موفقیت جوانان در ازدواج و زندگی مشترک است، شما باید ویژگی ها، توانایی ها، ضعف ها و ناتوانی های خود را به خوبی بشناسید. در این صورت است که می توانید انتخاب درست داشته باشید. وقتی شما خود را نمی شناسید عملا هیچ شاخص و ملاکی هم برای ازدواج ندارید.
وی بیان کرد: یکی از مشکلات جامعه ما این است که همه دنبال یا دختر پادشاه می گردند یا شاهزاده سوار بر اسب سفید. مراجعه جوانان به مرکز مشاوره ما گواه بر این علت می باشد ،چون پاسخ تمام زوج ها در برابر سوال ملاک ها و معیارهای ازدواج شان خوش اخلاقی، مهربانی، ایمان، صداقت و رستگاری است.
شیخ الاسلامی  دادمه  دادمه داد:سوال اینجاست مگر قرار است یک فرد با انسان کامل ازدواج کند؟ در هیچ جای دنیا انسان کامل نمی یابید، بعضی ها فقط به دنبال چهره طرف مقابل هستند و به قدری حساسیت نشان می دهند که سن ازدواجشان می گذرد، بعضی ها هم دنبال پسر پولدار و خوش تیپ هستند که نتیجه همه این حساسیت ها این می شود،پسری که در سن 28 سالگی به دلیل عدم شرایط مالی خوب جواب رد شنیده بود حالا که در سن 35 سالگی قرار دارد و شرایط مالی اش هم خوب شده توقعش بالا رفته و دنبال دختر 25 ساله می گردد و حالا این پسرها هستند که به دخترها جواب رد می دهند. متاسفانه این سیکل معیوب در کشور ما وجود دارد.
وی با بیان اینکه چیزهای قابل تغییر مانند مال، ثروت و زیبایی ملاک درستی برای ازدواج نیستند، خاطرنشان کرد: بعضی ها مال و ثروت دارند ولی عرضه نگهداری از آن را ندارند. اگر با مال و ثروت طرف مقابل ازدواج کنید بعدا که آن را از دست بدهد، پشیمان می شود بنابراین داشتن مال و ثروت مهم نیست، سبک و مدل مدیریت منابع مالی مهم است چه بسا افراد پولداری بودند ولی به دلیل عدم مدیریت منابع مالی همه را از دست دادند.

ثروت و تحصیلات دلیل برتری کسی بر دیگری نیست

شیخ الاسلامی افزود: باید یاد بگیریم همه افراد دارای شان انسانی هستند. مال و ثروت و تحصیلات دلیل برتری کسی بر دیگری نیست ،چه بسا دکترهای بی معرفت و بی اخلاق و چه بسا انسان های بی سواد ولی با شخصیت و با شعور داریم، بنابراین اولین ملاک در ازدواج،ثبات و پایداری در زندگی است.
مدیرعامل موسسه بنیاد سلامت با بیان اینکه جوانان باید ساختار ذهنی ای را که تاکنون در مورد ازدواج ساختند را بهم بریزند و از نو بسازند، تصریح کرد: جوانان همیشه در ذهن خود دنبال بهترین و کامل ترین می گردند که این امر اصلا امکان پذیر نیست،

بنابراین اگر می خواهید ازدواج موفقی داشته باشید باید این ساختار ذهنی را تخریب کنید.
شیخ الاسلامی اظهار کرد: اینکه بعد از خودشناسی چه ملاک هایی برای انتخاب همسر داشته باشیم بسیار مهم است، اولین و مهمترین مسئله در ازدواج ویژگی های شخصیتی خود و طرف مقابل است. اساس این ویژگی ها مبنای دوام و بقای زندگی مشترکاست، تا زمانی که شخصیت و ویژگی های خود و طرف مقابل را نشناختید، ازدواج نکنید.
وی با بیان اینکه باورها و اعتقادات افراد نیز از جمله مواردی است که در ازدواج ها مورد توجه قرار نمی گیرد، افزود: جوانان نباید در اعتقادات دنبال شباهت ها باشند، من نماز می خوانم او هم می خواند پس کافی است نه کافی نیست‌ یا من باحجاب می خواهم او هم باحجاب است، باید عمق اعتقادات سنجیده شود. بعضی از خانم ها به دلیل ترس از خانواده یا آتش دوزخ چادر به سر می کنند ولی بعد از ازدواج چادر را از سر برمی دارند ولی افراد دیگری هم هستند که با یک چهارچوب فکری و باوری عمیق چادر را انتخاب می کنند، این دو با هم متفاوت هستند ،پس نباید گول ظاهر را بخوریم باید عمق اعتقادات را بررسی کنیم.
وی بر لزوم ارتباطات فردی با خانواده، دوستان و همکاران تاکید کرد و گفت: باید سبک ارتباطی خود با سبک ارتباطی طرف مقابل را بسنجیم.

مدل فرهنگی و خانوادگی در ازدواج مهم است

وی مدل فرهنگی و خانوادگی در ازدواج را مهم خواند و گفت: ما باید در هنگام ازدواج بدانیم دو خانواده از لحاظ مدل فرهنگی و خانوادگی با یکدیگر سنخیت دارند یا خیر ،چون عدم سنخیت در این مسئله برای خانواده ها در آینده مشکل ساز می شود.
وی با اشاره به لزوم قرار داد جنسی به عنوان آخرین گزینه در شناخت طرفین تاکید کرد و افزود: متاسفانه بسیاری از زوج ها در مورد این مسئله صحبتی نمی کنند و بعد از ازدواج با مشکل مواجه می شوند.
وی در ادامه تصریح کرد: ولی برخی از افراد هستند که بسیار زودتر به این مسئله می پردازند و می گویند ما باید قبل از ازدواج این تجربه را داشته باشیم تا ببینیم  به درد هم می خوریم یا نه  این مورد را به هیچ عنوان نپذیرید، چون کسی که قصدش ازدواج است هیچ زمانی قبل از ازدواج این مسئله را عنوان نمی کند.اگر کسی قبل از ازدواج تجربه رابطه جنسی را مطرح کرد، هدفش ازدواج نیست این امر را به عنوان یک نکته کلیدی مد نظر داشته باشید.

ازدواج یک انتخاب عاقلانه است نه عاشقانه

وی با بیان اینکه ازدواج یک انتخاب عاقلانه است نه عاشقانه تصریح کرد: طبق تحقیقات علمی افرادی که سالها دوستی، عشق و احساس را تجربه کرده و بعد وارد ازدواج شدند شکست خوردند، بنابراین انتخاب زندگی مشترک یک انتخاب عاقلانه است لذا باید در این زمینه با  عقل تصمیم گیری کنیم نه با احساس.
وی با بیان اینکه ایجاد عشق نیازمند مهارت است، تصریح کرد:کسی که مهارتش را آموخته باشد، می تواند زندگی عاشقانه ای برای خود رقم بزند و عشقی که با یک نگاه ،در خیابان و ارتباطات سطحی شکل بگیرد آن عشق نیست، یک هوس کور و گمراهی است که جلوی چشم و عقل شما را گرفته و اجازه انتخاب عاقلانه را به شما نمی دهد.لذا خواهشمندیم عاقلانه انتخاب کنید عاشقانه ازدواج کنید.

برگرفته از سایت شبستان

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

اسکرول به بالا