1 اردیبهشت 1403 ساعت 6:52

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

کارشناسان درباره ازدواج دانشجویی چه می گویند؟

کارشناسان درباره ازدواج دانشجویی چه می گویند؟

روابط از کنترل خارج شده، نبود نظارت کاربردی بر فضاهایی مثل دانشگاه و فقدان یک سیستم آموزشی درست عواملی هستند که شرایط کنونی را به وجود آورده‌اند و ازدواج دانشجویی را هم با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

 کارشناسان درباره ازدواج دانشجویی چه می گویند؟

((براساس باز نشر پرتال قدم یار)) گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو محمدجواد سمیعی؛ راستش را که بخواهید این روز‌ها خیلی سخت می‌توان به مقوله ازدواج فکرد کرد، چه برسد به ازدواج دانشجویی! از هر شخصی هم که علتش را سوال می‌کنیم معمولا مواردی مثل، درآمد، سربازی، افت تحصیلی، شکست عاطفی و… را بیان می‌کند که خودتان می‌توانید در بین دوستان و آشنایان خود این موضوع را به طور محسوس درک کنید. این اتفاق باعث می‌شود این احساس به وجود بیاید که ازدواج دانشجویی به طور قطع نمی‌تواند موفق باشد.

اما آمار موجود چیزی متفاوت از برداشت و تحلیل‌های ما را نشان می‌دهد! آماری که این مدل ازدواج را تا حد زیادی موفقیت‌آمیز نشان می‌دهد. انگار آن دلایلی که معمولا برای دوری از ازدواج دانشجویی مطرح می‌شود باعث شکست‌خوردن آن نمی‌شود. در این بین این سوال مطرح می‌شود که احتمالا باید دلایل مبنایی‌تری برای دوری از ازدواج دانشجویی وجود داشته باشد. برای بررسی بیشتر موضوع به سراغ جمعی از جامعه‌شناسان دانشگاه‌های تهران و خوارزمی رفتیم و موضوع را مطرح کردیم و در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

نظام آموزشی تغییر نکرده است

یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران معتقد است: «بعد گذر از دهه‌های ۵۰ و ۶۰، با تغییر ساختار‌های ارتباطی جامعه باید نظام آموزشی نیز دستخوش تغییر می‌شد؛ این یعنی در گذشته که راه‌های ارتباطی بین دو جنس مخالف بسیار محدود و دارای حساسیت بالایی بود، طبعا نیازی به آموزش ارتباط و تعامل صحیح با جنس مخالف احساس نمی‌شد. کِی دختر‌ها و پسر‌ها به هر بهانه‌ای هرروز این‌قدر تعاملات اجتماعی با هم داشتند؟ اما حالا در شرایطی که هم در دانشگاه و هم فضای مجازی این برخورد‌ها به حداکثری‌ترین حالت خود می‌رسد، نیاز به تعریف درست ارتباط و تعامل صحیح با جنس مخالف به شدت حس می‌شود. در حال حاضر نبود این سیستم آموزشی منجر به روابط بی‌دروپیکر و متعدد و همچنین تجربه تلخ در رابطه‌های ناموفق می‌شود که ماحصل آن مشکلات روحی و سلب اعتماد از فضای دانشگاه است. همچنین این مشکلات منجر به احساس گناهی می‌شود که در دراز مدت این حس برایش عادی‌سازی خواهد شد که مولد آسیب‌های جدی اجتماعی است. در حالی که می‌شد با تعریف صحیح و آموزش به موقع جلوی تمام این فرایند گرفته شود.

نبود سیستم آموزشی مناسب با شرایط فعلی جامعه برای برقراری ارتباط و تعامل بین دو جنس مخالف موجب بروز آسیب‌های جدی می‌شود
از طرفی هم باور‌های غلط بلای جان بسیاری از زوج‌های جوان شده است، به طور مثال  نپذیرفتن خواستگارانی که درحال تحصیل هستند، یا در یکی دو رشته خاص مثل پزشکی تحصیل نمی‌کنند یا بدبینی بیش از حد و اعتماد نکردن به جوانان درباره تصمیم‌گیری بابت مقوله ازدواج در سن کم یا همین مسئله سربازی که واقعا امروزه با وجود این میزان امکانات و تسهیلات موضوع مهمی نیست و… که باید با یک فرهنگ‌سازی درست و دقیق به اصلاح آن پرداخت.»

طبق پژوهش‌های دانشگاه علوم پزشکی قم: «ازدواج همه جنبه‌ها زندگی دانشجویان را تحت تأثیر قرار داده و زندگی آنان را متحول می‌کند. ازدواج دانشجویی با چالش‌هایی همراه بوده که زمینه را برای رسیدن به تکامل فراهم می‌سازد و در این میان، ثبات و حمایت در زندگی تجربه شده و دانشجویان با ازدواج به سمت خودشکوفایی قدم برمی‌دارند. این وضعیت به زندگی آنان معنا بخشیده و زمینه را برای پیشرفت در مسیر زندگی فراهم می‌کند. خود‌شکوفایی در بستری از چالش‌ها درونمایه‌ای است که معنای ازدواج دانشجویی را در بستر چالش‌ها به تصویر می‌کشد و نمودی از طلوع و روشنی است که ازدواج بر زندگی این دانشجویان سایه افکنده و خود شامل درونمایه‌هایی است که در ذیل همراه با نقل‌قول شرکت‌کنندگان ارائه‌ می‌گردد.»

 کارشناسان درباره ازدواج دانشجویی چه می گویند؟

سریع عاطفی نشوید!

چالش‌های ازدواج دانشجویی مثل مسائل اقتصادی، سربازی، تحصیل و… می‌تواند موجب شکوفایی یک انسان بشود
یکی از اساتید دانشگاه خوارزمی به این‌صورت مسئله را تحلیل می‌کند: «یک عامل بسیار مهم در تقویت روابط بین دانشجویان آن تعاملی است که در دانشگاه با یکدیگر دارند که این این بستر را فراهم می‌کند تا از شرایط یکدیگر به درک نسبتا خوبی برسند. هر چند یک آسیب نیز وجود دارد که این نوع ازدواج را تهدید می‌کند و آن تبدیل شدن زودهنگام تعاملات در فضای دانشگاه به یک رابطه عاطفی است که ممکن است منجر به این بشود که طرفین از بسیاری از موارد حیاتی و اساسی برای تشکیل یک زندگی مناسب چشم پوشی کنند. این موضوع بعد گذشت چندوقت باعث پدیدآمدن مشکلات پیچیده در زندگی مشترک می‌شود که می‌تواند خانواده را از هم بپاشد.»

طبق نظر یکی دیگر از اساتید روانشناسی دانشگاه خوارزمی: «اصولاً در روانشناسی نمی‌توان از نظر علمی اثبات کرد که ازدواج در بازۀ دانشجویی حتما باید موفق باشد، ولی با توجه به آماری که به دست آوردید می‌توان این‌طور تحلیل کرد که به علت سطح پایین توقعات در دوران دانشجویی و همچنین فضای مشترک بین طرفین که موجب ایجاد تفاهم و درک بهتری می‌شود این موفقیت قابل‌توجیه است. هرچند که خود این اتفاقات نیز موجب بروز خطراتی است که باید با مراجعه به مشاورین و مشورت‌گیری از بزرگ‌تر‌ها در خانواده و همچنین فکر و تامل بیشتر از آن جلوگیری نمود.»

 کارشناسان درباره ازدواج دانشجویی چه می گویند؟
این نظرات برای ما زنگ خطر یک بحران بزرگ در فضای عمومی جامعه را  به صدا در می‌آورد. روابط از کنترل خارج شده، نبود نظارت کاربردی بر فضا‌هایی مثل دانشگاه و فقدان یک سیستم آموزشی درست عواملی هستند که شرایط کنونی را به وجود آورده‌اند که یک بستر کاملا آماده برای بروز معضلات اجتماعی است، و از سمت دیگر شرایط بد حمایتی از زوج‌های جوان دانشجو باعث وخیم‌تر شدن این اوضاع می‌شود.


((جدیدترین اخبار گلچین شده از سایت های معتبر خبری را در سایت قدم یار مشاهده نمایید.))
((کلیه اخبار در پرتال دانشجوی قدم یار، به صورت خودکار و توسط نرم افزار جستجوگر اتوماتیک گردآوری می‌گردد و این مجموعه در مورد محتوای اخبار ارائه شده هیچ گونه مسئولیتی را نمی پذیرد.))

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

پیمایش به بالا