28 فروردین 1403 ساعت 20:35

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

سازگاری دانشجویان با خوابگاه

سازگاری دانشجویان با خوابگاه

دانشجو در محیط خوابگاه  با افرادی که ویژگی های اجتماعی و فردی متفاوت دارند و دور هم گرد آمده اند آشنا می‌شوند، امکانات و فضاهای زندگی خوابگاه از قبل تعیین شده است. در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گرد آوری شده است، سعی می شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با وفق دانشجو با خوابگاه مطالب مفیدی، جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.

سلامت اجتماعی:

درجه بالایی از بهزیستن جسمی، روانی و اجتماعی را با خود به همراه می آورد و یا به عبارتی سلامت اجتماعی شامل زندگی سازگار با دیگران و ایجاد روابط موثر می باشد.

رضایت شما در خوابگاه بر تجارب دانشگاهی تان هم تاثیر دارد در صورت نارضایتی، باعث افت تحصیلی می شود به همین منظور مشارکت در زندگی خوابگاهی ضرورت دارد.

بهتر است بتوانید هم اتاقی خود را درک کنید و به هم احترام بگذارید شما سعی کنید در این زمینه خود سازی کنید. لزومی ندارد حتما هم اتاقی تان دوست صمیمی شما باشد. سعی کنید مسائل کوچک را خودتان حل کنید، مسائلی که شما را ناراحت می کند از قبل با هم اتاقیتان در میان بگذارید چون فرهنگ ها و ارزش ها برای افراد متفاوت است و ممکن است چیزی شما را ناراحت کند اما برای هم اتاقی شما چیز سا ده ای باشد یا بالعکس.

هم اتاقی شما نمی تواند فکر شما را بخواند، بنابراین چشم داشتها و انتظارات خود را برای آنها بیان کنید و متقابلا به حرف های هم اتاقی خود نیز گوش دهید.
 با شرایط سازگار باشید شما نمی توانید همیشه به شیوه مورد علاقه خود رفتار نمایید، انعطاف پذیری شما باعث می شود هم اتاقی شما هم این چنین باشد. در صورتی که با هم نتوانستید به نتیجه برسید، از خدمات دفتر مشاوره دانشگاه کمک بگیرید.

از فضای خود یک خانه بسازید

اثاثیه ای که توسط دانشگاه تامین می شود، اتاقی فاقد جاذبه برایتان ایجاد می کند. برای اینکه اتاق شما، احساس در خانه بودن را برای شما بوجود آورد برخی مواقع همراه با هم اتاقیتان برای خرید به بازار و فروشگاه ها سر بزنید. می توانیدیک آلبوم عکس مشترک ایجاد کنید، جذابیت خاص خودش را دارد و در آینده با دیدن این آلبوم لبخند شیرینی روی لب هایتان ظاهر می شود.

سلامت روان  

سلامت روانی یعنی ما چگونه نسبت به چالش ها پاسخ می دهیم و چگونه تصمیم مناسبی برای بهتر زندگی کردن اتخاذ می کنیم. دانشجویی که از سلامت روان برخوردار است، در مقابل فشارهای زندگی به جای فرار از صورت مسئله با مسئله روبرو می شود و واکنش های مناسب، از خود نشان می دهد. چنین دانشجویی برآن نیست که از تعارضات و فشارهای روانی زندگیش فرار کند.

 سازگاری دانشجویان با خوابگاه

برای رسیدن به سلامت روانی می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید  

ابتدا خود و احساساتتان را بشناسید، سعی کنید بدون انکار احساسات خشم و غم، جنبه های مثبت یک موضوع را در نظر بگیرید. برای سلامت روان بهتر، در محیط باز پیاده روی کنید، اهداف خود را بنویسید، به موسیقی آرامش بخش گوش دهید، با دیگران تعامل داشته باشید و روابطی دوستانه با دیگران برقرار کنید تا احساس بهتری داشته باشید.

استرس

دانشجویانی که وارد دانشگاه می شوند متوجه می شوند تحصیل در دانشگاه کار سختی است و وقتی نمی توانند انتظارات را برآورده کنند، دچار استرس می شوند.

شما ممکن است برای یافتن شغلی مناسب یا تامین مایحتاج زندگی در کنار ادامه تحصیل تحت فشار باشید، گذراندن یک واحد درسی مشکل، برآوردن انتظارات پدر و مادر و دیگران، کنار آمدن با یک هم اتاقی و مشغله های زیاد، ممکن است شما را دچار استرس کند. می توانید با ورزش، دویدن و شنا به صورت برنامه ریزی شده، استرس را به حداقل برسانید و از برنامه های کاهش استرس و خدمات دفتر مشاوره دانشگاه، بهره بگیرید.

توجه به معنویات

بدن ما از جسم و روان تشكیل شده كه با هم ارتباط دارند و سلامت یا بیماری هریك، بر روی دیگری اثر میگذارد. سلامت معنوی بعد روانی سلامت است. جزء اساسی سلامت روحی، اعتقاد داشتن به هدف زندگی و نظم حاکم بر جهان و قدرتی برتر است که مفهوم عمیقی به زندگی فرد می دهد. دكتر كاترین استونی از مركز ملی طبِ جایگزین و سنتی آمریكا میگوید: برای كشف ارتباط میان معنویت و سلامت به تحقیقات زیادی نیاز است، ولی ما تاكنون به شواهدی دست یافته ایم كه نشان می دهند وابستگی مذهبی و انجام كارهای مذهبی باعث سلامت بیشتر و عمر طولانی تر میشوند. این امر را می توان به كاركرد بهتر سیستم ایمنی بدن و قلب و عروق نسبت داد. هرچند این قضیه كاملا اثبات نشده است ولی كارهای مذهبی برای برخی از افراد راهی برای كاهش استرس محسوب می شود و همین كاهش استرس می تواند منشا فواید بسیاری برای سلامت روان و جسم باشد (پایگاه اطلاع رسانی پزشكی ایران سلامت).

سلامت جسمانی

سلامت جسمانی کلا مربوط به دور بودن از بیماری هاست، سلامت جسمانی بوسیله مراقبت فرد از سلامت بدنی اش از طریق تمرینات ورزشی، تحریک ذهن و فکر، با مطالعه کتاب های مناسب و مصرف غذاهای مغذی بدست می آید. اما آنچه به صورت خاص و بیش از هر چیزی در سلامت جسمانی تاثیر دارد حفظ رفتارهای درست و تغییر عادات و رفتارهای نامناسب است.

عادات نامناسب در غذا خوردن باعث ایجاد سو هاضمه، اختلالات جسمی، چاقی و بیماریهای قلبی می شود و یا مصرف مواد مخدر منجر به گوشه گیری اجتماعی، از دست دادن کار، اضطراب و بیماری قلبی می شود. تغییر در عادات فوق ممکن است زیاد هم آسان نباشد شما قبل از هر چیز باید درک درستی از عواملی که رفتارهای انسان را شکل می دهد داشته باشید و با اراده قاطع در سلامت خویش بکوشید.

نکات حائز اهمیت در زمینه های بهداشت فردی و بهداشت محیط خوابگاه

تمیز و مرتب بودن اتاق و دور ریختن وسایل زائد یکی از موارد مهم می باشد، شستشوی پتوها، ملحفه ها و وسایلی که با پوست شما در تماس است اهمیت دارد.

وسایل مشترک مثل مبل و تخت می تواند باعث انتقال بیماریهای قارچی و پوستی شود. بهتر است جهت خشک کردن وسایل، از نور خورشید به دلیل برخورداری از اشعه ماوراء بنفش استفاده شود.

از یخچال ها درست استفاده کنید و موادی که به مدت طولانی در یخچال مانده و دیگر قابل استفاده نمی باشد را دور بریزید و یخچال را مرتب بازبینی کنید. بلافاصله بعد از مصرف غذا ظرف ها را بشویید حداقل فایده این کار نیاز کمتر به آب و مواد شوینده است، همچنین باعث جلوگیری از تجمع و رشد میکروب روی ظروف و کاهش سوسک و حشرات در محیط زندگی می باشد.


ظرفشویی ها را بلافاصله بعد از شستشویی ظروف تمیز کنید، جلوگیری از تجمع مواد غذایی خصوصاً چربی و عدم گرفتگی مداوم سینک ظرفشویی، از فواید این کار است. بعد از استحمام حتما حمام را تمیز کنید و وسایل خود را آنجا رها نکنید.
چنانچه قصد تهیه مواد غذایی خانگی دارید خودتان اقدام به اینکار کنید، چون متصدیان مراکز تهیه و توزیع این مواد، ممکن است در رعایت اصول بهداشتی دقت کافی نداشته باشند.

مواد غذایی پخته شده و آماده ی مصرف را به مدت زیاد در فضای اتاق نگهداری نکنید، زیرا باعث تجمع و رشد میکروب ها بر روی مواد غذایی می شود. دمای مناسب جهت نگهداری غذا کمتر از 4 درجه و یا بالاتر از 60 درجه سانتی گراد است.

زباله ها را به حال خود رها نکنید و از سطل زباله استفاده نمایید.
سیگار کشیدن یک عادت فردی و اجتماعی غلط و بیهوده است آن را کنار بگذارید و دیگران را هم در این امر تشویق کنید.

 سازگاری دانشجویان با خوابگاه

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

اسکرول به بالا