31 فروردین 1403 ساعت 1:31

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

زندگی خوابگاهی با نشاط

نشاط دانشجویان در خوابگاه

روزهای دانشجویی و خوابگاهی شاید کمی متفاوت با زندگی اصلی باشد اما روزهای شیرین و خاطره انگیزی را برای انسان رقم می زند. در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گرد آوری شده است، سعی می شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با زندگی خوابگاهی با نشاط جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.

دانشجویی که از خوابگاه استفاده می کند

با اعلام نتیجه دانشگاه ها دانشجویانی که در دانشگاهی قبول شده اند به سمت شهر قبولی می روند تا کم کم زندگی دانشجویی خود را بعنوان یک خوابگاهی شروع کنند. روز های دانشجویی و خوابگاهی شاید کمی متفاوت با زندگی اصلی باشد اما روزهای شیرین و خاطره انگیزی را برای انسان رقم می زند.

برای شناخت بیشتر این دوران می توانید از اطرافیان و کسانی که این دوران را تجربه کرده اند بخواهید تا خاطراتشان را برای شما تعریف کنند.

به چه چیزهایی احتیاج دارید؟

در خوابگاه به لوازم و اسباب محدودی برای چند سال زندگی، احتیاج دارید. می توانید به خوابگاه سری بزنید و وسایل هایی که کم دارید و در خوابگاه موجود نمی باشد را بخرید و با توجه به اوضاع اتاق مایحتاجتان را تهیه کنید.در هنگام خرید وسایلی را بخرید که نه آنقدر مرغوب باشد که اگر به وسیله آسیبی رسید ناراحت شوید و نه آنقدر بی کیفیت که در طول زندگی خوابگاهی نتواند ماندگار باشد. همچنین برای وسایلی که ممکن است با همخانه ای یکی شود نشانه ای بگذارید تا این اتفاق نیفتد.

با هم اتاقی‌ها کنار بیایید

هم اتاقی تقریبا مانند یکی از اعضای خانواده می باشد چون بیشتر لحظات را در کنارهم باید بگذرانیم پس هم اتاقی بیشتر از یک دوست می باشد پس در انتخاب آن بیشتر دقت کنید. طوری که انگار در حال انتخاب فردی از خانواده هستید و اگر خوب دقت نکنید پس باید انعطاف پذیری خود را بالا ببرید چون باید با فردی که دارای اخلاق و فرهنگ متفاوتی با شماست زیر یک سقف زندگی کنید پس بهتر است قوانینی را برای اتاق اتخاذ کنید و برای همدلی بیشتر همه به آن قوانین پایبند باشید. اتاق و سرویس بهداشتی در خوابگاه شخصی نمی باشد، پس برای شرایط خود را آماده کنید.

اینجا مالکیت شخصی نداریم!

در زندگی خوابگاهی حریم خصوصی ناخودآگاه با چالش رو به رو می شود. بهتر است فضای شخصی برای خود و هم اتاقی های خود داشته باشیم. خوابگاه با خانه ی اصلی و خانواده اصلی فرق می کند و دیگر شما مثل قبل نمی توانید مثلا از یخچال استفاده کنید بلکه سعی کنید یخچال را قطعه بندی کنید و به حریم هم احترام بگذارید و به اندازه ی فضای خود مواد و وسایل تهیه کنید. سعی کنید یکی را بین خودتان بعنوان مسئول خرید و خورد و خوراک انتخاب کنید، تا خورد و خوراک و شام و نهارتان را با هم یکی کنید.

جیب خود را مدیریت کنید

یکی از بهترین فرصت ها برای مستقل شدن و مهک زدن خود در زمینه مدیریت مالی زندگی دانشجویی می باشد. بهتر است برای پول هایتان برنامه ریزی داشته باشد، مخصوصا اگر به شهرستان های بزرگ برای تحصیل می روید، زیرا هزینه ها در این شهرستان ها بیشتر می باشد حتی می توانید کار پاره وقت پیدا کنید تا بیشتر مستقل شدن را تجربه کنید.

تلخ و شیرینی‌های مستقل شدن!

تمیز کردن اتاق و مرتب کردن تخت خودتان و شستن لباس هایتان با خودتان می باشد. حتی برخی مواقع باید برای تمیز کردن اتاق و تخلیه زباله ها هم تقسیم وظیفه و برنامه ریزی کنید. چون خوابگاه فقط محل خواب شما نیست، بلکه شما باید در یک اتاق با افراد هم سن و سال خود تقریبا چند سال زندگی کنید، بنابراین بیشتر در نظافت و مرتب بودن تلاش نمایید.

چای و حرف شبانه دانشجویی!

بعد از خستگی روزانه دانشگاهی یک چای تازه دم در شب بیداری‌های طولانی، میتواند دلچسب باشد. خاطرات شیرین خوابگاهی شاید دیگر برایتان تکرار نشود، ممکن است مثل قبل نتوانید از تلویزیون استفاده کنید و شبکه دلخواه خودتان را ببینید یا هر وقت که دلتان خواست نمی‌توانید بخوابید یا حتی وقت‌های زیادی پیش می‌آید که دلتان برای خانواده تنگ می‌شود؛ اما بعد ها که به این روزها فکر می کنید لبخندی به لبتان می نشیند دلتان می خواهد فقط یک بار هم شده به آن لحظات برگردید.

زندگی خوابگاهی با نشاط

چگونه یک خوابگاه دانشجویی شاد و بانشاط داشته باشیم؟

مطمئنا خوابگاه زنده و پویا در یک دانشگاه، خواسته اکثر دانشجویان می باشد. دوری دانشجویان خوابگاهی از محیط خانواده و فشار های تحصیلی، شرایطی متفاوت را برای آنان بوجود می آورد و عدم توجه کافی به فضای دانشجویی ممکن است نتایج غیر قابل جبرانی را برای دانشجو به وجود بیاود.

آغاز امتحانات پایان ترم دانشگاهی و تعداد بالای دانشجویان ساکن در خوابگاه های دانشجویی، باعث خواستن محیطی سرشار از شور و نشاط و خالی از افسردگی  می شود. عدم سرزندگی در یک خوابگاه ممکن است باعث  بیماری های روحی، روانی و افسردگی دانشجویان تا افت تحصیلی و گرفتار شدن در دام اعتیاد و مسیرهای انحرافی می شود و یک خوابگاه پر انرژی و فعال می تواند تاثیرات مثبت زیادی بر روحیه و عملکرد دانشجویان داشته باشد. در نتیجه ی در امتحانات پایان ترم دانشجویان می تواند تاثیر مثبت تری داشته باشد و احتمالا نتایج سرنوشت ساز کنکور ارشد و دکتری در بسیاری از دانشجویان در خوابگاه های دانشجویی تعیین می شود.

نقش مهم مسئولین دانشگاه در خلق خوابگاه شاد و پر نشاط

نقش اصلی این کار به عهده مسئولین فرهنگی دانشگاه ها می باشد و آنها با تصمیم ها و سیاست های خود برنامه ریزی می کنند، چگونه خوابگاه دانشجویی را مدیریت کنند. امیدواریم تصمیمات مفید و بروزی را در این زمینه برای دانشجویان اتخاذ نمایند.

کدام خوابگاه دانشجویی خوب است؟

نکاتی در باب ایجاد فضای نشاط و شادی حقیقی به اختصار بیان می کنیم:

1- برای زنده نگه داشتن فضای یک خوابگاه دانشجویی خوب، باید همیشه به مسائل آن توجه داشت اگر چند ماه بگذرد و از شور و نشاط آن قافل باشیم نمیتوانیم در یک شب و یک هفته جبران کنیم و حاصل خوبی نخواهد داشت.
۲- استفاده از نظرات دانشجویان در مدیریت امور خوابگاه ها و در مورد مسائل مربوطه، نقش مهمی را در ایجاد رضایت و نشاط دانشجویان ایفا می کند. سالن های ورزشی خوابگاه، کتابخانه و سالن مطالعه، امور مذهبی- فرهنگی، مسجد و مراسمات مذهبی و برنامه های تفریحی اموری هستند که می توان مدیریت آن ها را به خود دانشجویان سپرد.
3- توجه به نیاز های صنفی و رفاهی دانشجویان، یکی دیگر از عوامل مهم خوابگاهی می باشد. اتاق تلویزیون، سالن ورزشی در دسترس، امکانات پخت و پز، سماور و وسایل تهیه آبجوش و امکانات بهداشتی مناسب نظیر حمام و ماشین لباسشویی حداقل انتظار دانشجویان از یک خوابگاه خوب می باشد.
4- مشاوره و آگاه ساختن دانشجویان، یکی از نیاز های ضروری خوابگاه ها می باشد. فعال بودن واحد مشاوره خوابگاهی و کمک به دانشجویان جهت رفع مشکلات و نگرانی های روانی آنان، تاثیر بسیار زیادی در نشاط و شادی در دانشجویان دارد.

5- گپ های دانشجویی و گفت و گوی آزاد و بی واهمه درباره مسائل مورد علاقه جوانان، یکی از علاقمندی های دانشجویان  می باشد.
6- مهمترین رکن در ایجاد نشاط و امید در بین دانشجویان خوابگاهی، می تواند حضور مسئولین دانشگاه و بخصوص شخص رئیس دانشگاه در بین آنان و شنیدن حرف های دانشجویان باشد.

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

پیمایش به بالا