31 فروردین 1403 ساعت 12:31

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

آسیب های فضای مجازی بر دانشجویان

آسیب های فضای مجازی بر دانشجویان

اعتیاد به اینترنت و دنیای مجازی در سال های اخیر باعث آسیب سلامت، روابط، احساسات و همچنین روح و روان دانشجویان شده است که در زمان کوتاه تشخیص آن امکان پذیر نمی باشد. در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گردآوری شده است، سعی می شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با آسیب های فضای مجازی جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.

جلوگیری و كاهش آسیب های اجتماعی در شبکه های مجازی

راهکارهای زیر برای پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی می باشد که اگر به موقع اجرا شود می تواند مفید باشد:
– با درنظر گرفتن اینکه اکثر استفاده کنندگان دنیای مجازی دانشجویان می باشند فرهنگ سازی برای کم شدن پیامدها الزامی است، زیرا آموزش استفاده درست و مناسب از این فناوری می تواند مفید باشد.
– استفاده از ظرفیت هایی همچون رسانه های دیداری و شنیداری، روزنامه ها، مجلات، نشریات برای گنجاندن فرهنگ سایبری.
– برگزاری کلاس های آموزشی از طرف امور فرهنگی شهرستان ها برای آشنایی والدین با فناوری های به روز مخصوصاً اینترنت و شبكه های اجتماعی مجازی.
– برپایی کلاس های آموزشی در دانشگاه ها برای آگاهی دادن به دانشجویان در مورد جوانب و اثرات فناوری های جدید و روش استفاده ی درست و بجا از آنها.
– ایجاد قانون های سخت تر برای برخورد با مجرمان اینترنتی و اجرایی شدن این قوانین.
– افزایش آگاهی پلیس سایبری در مورد جرایم رایانه ای و اقدام برای جلوگیری از اقدامات دشمنان.
– آموزش های سازنده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رادیو و تلویزیون برای افزایش آگاهی عموم در زمینه های خطرات ناشی از اینترنت.
– تهیه و پخش پیام های کوتاه آموزشی در زمینه مزایا و معایب اینترنت از زبان ورزشکاران و هنرمندان محبوبی که طرفداران بیشتر آن ها در گروه دانشجویان قرار دارند.
– تولید بازی های کامپیوتری طوری که در آن معایب فضای مجازی و راه های مقابله در آن وجود داشته باشد.
– گنجاندن مطالبی در زمینه فناوری های جدید، اینترنت و خطرات آن در کتاب های آموزشی دانشجویان.
– تولید و پخش فیلم های مرتبط با مزایا و معایب اینترنت از طریق صدا و سیما.
– استفاده از مسائل دینی مثل امر به معروف و نهی از منکر.
– رفتارهای مثبت و گسترش فرهنگ استفاده از اینترنت و دنیای مجازی.

عوارض خطرناک استفاده مکرر از فضای مجازی بر دانشجویان

اعتیاد به اینترنت و دنیای مجازی در سال های اخیر باعث آسیب سلامت، روابط، احساسات و همچنین روح و روان در دانشجویان شده است، که در زمان کوتاه تشخیص آن امکان پذیر نمی باشد.

معایب وابستگی به فضای مجازی

در سال های اخیر روانشناسان با موضوع اینترنت درگیر شده اند و این مقوله، در روح دانشجویان تاثیرگذار بوده است و هنوز روانشناسان نتوانسته اند این پدیده را نامگذاری کنند، برخی آنرا «اختلال اعتیاد به اینترنت» می نامند.

 آسیب های فضای مجازی بر دانشجویان

اعتیاد به اینترنت شامل استفاده بیش از حد از دنیای مجازی یا استفاده نادرست و بیمارگونه آن می باشد. برخی مواقع دنیای مجازی باعث کاهش ارتباطات رو در رو می شود. این فناوری علاوه بر مزایای خود معایبی هم دارد که تخریب آن به صورت آهسته و بدون سرو صدا صورت می گیرد که تا سال های طولانی خانواده و اجتماع را درگیر می کند که تشخیص آن به راحتی ممکن نمی باشد.

اگر به 10 سال گذشته برگردیم متوجه می شویم اینترنت در دسترس دانشجویان نبوده، اما بعد از مدت کوتاهی با پیشرفت و افزایش ابزارهای ارتباطی مثل لپ تاپ، موبایل و … و تمایل بیش از حد دانشجویان به این ابزارها، اینترنت رشد قابل توجهی داشته است.
در سال های قبل دانشجویان و متخصصینی که حیطه ی کاری یا درسی آن ها مرتبط با اینترنت بوده است، از آن استفاده می کردند، اما در سال های اخیر تنوع و جذابیت بازی های رایانه ای و فضای محبوب اینترنت، دانشجویان را مشتاق استفاده از آن کرده است.
یکی از عواملی که موجب خطر می شود این است افراد در همه قشر¬ها می توانند به اطلاعات در کمتر از ثانیه دسترسی پیدا کنند.
اگر توسعه سرطان و بیماری های گوناگون با آلودگی محیط و روش نادرست زندگی به وجود آمده است، پیشرفت رفتارهای نادرست و گسترش فحشا و نگاه های اشتباه به زندگی مثل سرطان به روح انسان ها وارد می شود.
متاسفانه اعتیاد به ابزارهای ارتباطی جدید و استفاده نادرست بنیان خانواده را ضعیف کرده است. بهتر است به جای دوری از فضای اینترنت سعی کنیم خود را با کتاب و مجله و روزنامه مشغول کنیم، و با روحیه ای قوی با این خطر رو به رو شویم.
عوارض استفاده مکرر از موبایل
امروزه بیشتر کاربران و دانشجویان از ضررهای تلفن همراه خبر ندارند. سال ها پیش گوشی موبایل یک وسیله شیک و لوکس بود که فقط افراد پولدار دارا بودند، اما امروزه فقیر و پولدار نمی شناسد و همه یک تلفن همراه شخصی دارند.

عوارض تلفن همراه:

-سردردهای روزانه

شکل قرار گیری نامناسب گردن و نگاه ثابت و طولانی به صفحه موبایل باعث ایجاد سردرد می شود و در زمان استفاده از گوشی ماهیچه های ثابت نمی توانند در فاصله های مختلف تمرکز کنند و ممکن است این مشکل مدتی موقتی باشد اما با گذشت زمان تاربینی برای چشم به وجود می آید.

-افسردگی

محققان آمریکا به این نتیجه رسیده اند که چک کردن دائم موبایل باعث افسردگی می شود و دانشجویان به آن وابسته می شوند طوری که نمی توانند آن را بر زمین بگذارند و اخلاقیات آن ها تغییر می کند و در برقراری روابط احساسی دچار مشکل می شوند و به راحتی نمی توانند بر کار خود تمرکز کنند.

-نازایی

نگهداری تلفن همراه مخصوصاً در جیب موجب نازایی می شود این وسیله بر اندام های حساس بدن اثرات بدی می گذارد. سعی کنید آن را از بدن دور نگه دارید و در واقع غیر ضروری خاموش کنید. دانشجویان خانمی که از گوشی و لپ تاپ استفاده می کنند ممکن است در آینده دچار نازایی بشوند.

-افزایش دردهای مزمن

دانشجویان بر اثر نگهداری بلند مدت تلفن همراه در دست، به دلیل ایجاد تشعشعات آن و نگهداری زیاد آن در دست به دلیل پاسخ به پیام، اینترنت و …، امکان دارد دچار درد و تورم در دست شوند. هنگامی که در میان کار خود و یا گفتگو با دیگران از تلفن همراه استفاده می کنید، کمردرد هم از دیگر درد هایی می باشد به سراغ شما می آید.

روش کاهش آسیب های اینترنت

دانشجویان می بایست زمان مکالمه را کوتاه کنند، از هندزفری سیم دار استفاده نمایند، نگهداری موبایل در فاصله 2 سانتیمتری از گوش، استفاده ی پیام کوتاه به جای گفتگوی تلفنی، بیشتر گوش کنید و کمتر حرف بزنند، در فضایی که آنتن فراوان دارد از موبایل استفاده نمایند، در زمان های غیر ضروری مانند شب ها، گوشی را از خود دور نگه دارند.

 آسیب های فضای مجازی بر دانشجویان

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

پیمایش به بالا