4 اردیبهشت 1403 ساعت 14:32

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

باورهای اشتباه در رانندگی

باورهای اشتباه در رانندگی

در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گردآوری شده است، سعی می‌شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با باورهای اشتباه رانندگی جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.

1- تعویض به موقع روغن گیربکس

زمانی که دانشجویان با ماشین خود بیشتر از 150 هزار کیلومتر راه می‌روند بهتر است واسکازین خودروی خود را مانند دیگر روغن های ماشین تعویض نمایند، زیرا واسکازین نیز مانند دیگر روغن های خودرو نیاز به تعویض دارد.

2- هنگام عبور از دست اندازها پدال ترمز را رها کنید

بهتر می‌باید برای عبور از دست اندازها قبل از رسیدن به آن، سرعت خودرو را کم کرده و در زمان عبور از روی دست انداز ترمز را رها کنیم تا فشار زیادی به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد نشود.

باورهای اشتباه در رانندگی

3- طولانی گرم نکردن ماشین به صورت درجا

بهتر است خودرو را فقط برای یک دقیقه درجا گرم کنید و سپس برای گرم شدن خودرو چند مسافتی را با سرعت پایین حرکت کنید تا ماشین گرم شود. این روش ضرری به موتور خودرو وارد نمی‌کند، در غیر این صورت منبع اگزوز بیش از حد گرم می‌شود و این گرما به موتور برمی‌گردد که حامل ضررات بسیاری برای موتور خودرو است.

4- نگه داشتن کلید ترمز دستی هنگام بالا کشیدن آن

دکمه‌ی ترمز دستی حکم کلاچ آن را دارد و هنگامی که ترمز دستی بدون نگه داشتن این دکمه کشیده شود، چرخ دنده‌های آن به مرور زمان خراب شده و به سیم ترمز دستی نیز فشار بسیاری وارد می‌شود. پس در نتیجه بهتر است برای بالا کشیدن ترمز دستی ابتدا دکمه را نگه داشته و بعد آن را بالا بکشید.

باورهای اشتباه در رانندگی

5- سوخت نداشتن ماشین و خاموش شدن آن

روشن شدن چراغ سوخت خودرو باعث اختلال در کار پمپ بنزین، فیلتر بنزین و در آخر انژکتور می‌شود، زیرا این عمل باعث می‌شود رسوبات و ناخالصی های ته باک در مسیر سوخت وارد شود و در نتیجه موجب مشکلاتی که ذکر شد ‌می‌شود.

6- در ترافیک و پشت چراغ قرمز دنده را خلاص نکردن

این عمل باعث می‌شود برروی کلاچ و گیربکس خودرو فشار مضاعفی وارد شود.

7- نصب نکردن دائمی باربند

دانشجویان می‌توانند در هنگام لزوم از باربند استفاده نمایند، زیرا نصب دائمی باربند باعث افزایش سوخت حداقل به میزان 10 درصد می‌شود.

8- عوض کردن فیلتر روغن همزمان با تعویض روغن

تعویض فیلتر روغن همزمان با عوض کردن روغن، موجب می‌شود، عمل تصفیه به خوبی انجام شود و از وارد شدن صدمه‌های جدی به موتور جلوگیری می‌شود. درضمن زمانی که روغن تعویض می‌شود فیلتر نیز عوض شود از هزینه‌های تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری می‌شود.
اگر هربار با تعویض روغن، فیلتر عوض و فیلتر مناسب جایگزین آن شود متوجه خواهید شد که چقدر از هزینه‌های تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری خواهد شد.

9- در منبع شیشه‌شور آب لوله کشی نریزید

ریختن آب لوله کشی در منبع شیشه‌شور به مرور زمان موجب به وجود آمدن رسوبات فراوان در شلنگ‌ها، منبع، نازل و پمپ خودرو می‌شود.
برای جلوگیری از ایجاد رسوبات می‌توانیم آب را جوشانده و بگذاریم سرد شود، هرچه تعداد دفعات این کار بالاتر باشد میزان املاح موجود در آب کمتر می‌شود. درآخر می‌بایست بگذاریم املاح آب ته نشین شود و بعد آب را در داخل منبع شیشه شور بریزیم (از ریختن املاح ته نشین شده در کف ظرف خودداری نمایید). مایع های آماده هم در بازار موجود است که از روش گفته شده، قابل اطمینان تر است.

10- هنگام خاموش کردن خودرو گاز ندهید

درحال حاضر اکثر خودروها انژکتوری می‌باشند و زمانی که می‌خواهید خودرو را خاموش نمایید اگر گاز دهید و سوئیچ را ببندید، اندکی بنزین نسوخته باقی می‌ماند که موجب خرابی سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو در هنگام استارت زدن می‌شود. اما این عمل برای بهتر روشن شدن خودروهای کاربراتوری مناسب می‌باشد.

11- گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو

زمانی که گلاچ با ترمز هر دو باهم درگیر می‌شوند از نیروی ترمزی موتور استفاده می‌شود و در این هنگام متراژ ترمز افزایش پیدا می‌کند. برای ترمز گرفتن بهتر است ابتدا ترمز را گرفته و قبل از به لرزش درآمدن خودرو کلاچ را نیز فشار دهیم، زیرا هنگامی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده شود باعث می‌شود خودرو دیرتر بایستد.

12- استفاده نکردن از نور بالا در مه

زمانی که هوا مه آلود می‌باشد بهتر است برای دید از نور پایین استفاده شود و استفاده از نور بالا در این شرایط به دلیل نبود دید، مناسب نمی‌باشد. اگر خودرو مه شکن داشته باشد آن را نیز باید روشن کنیم.

باورهای اشتباه در رانندگی

13- استفاده کردن از کولر در اتوبان، به جای پایین کشیدن شیشه

مصرف سوخت خودرویی که فن آن در اتوبان بر روی درجه یک باشد، از خودرویی که شیشه راننده آن 40 درصد باز است کمتر است.

14- فشار پا بر روی کلاچ در هنگام رانندگی

یک سری از دانشجویان هنگام رانندگی حتی با دنده‌های سبک نیز پای خود را بر روی کلاچ تکیه می‌دهند که کلاچ کورس کامل خلاصی را طی می‌کند و این عمل باعث فشار آمدن به گیربکس می‌شود.

15- حرکت نکردن با سرعت پایین در لاین سرعت و بالعکس

بعضی از دانشجویانی که تازه خودرو خریده اند و دچار ترس و اضطراب در رانندگی هستند، در لاین های تندرو با سرعت پایین حرکت می‌کند که این امر خود نیز باعث تصادف می‌شود. بر عکس این موضوع نیز وجود دارد که در لاین های کندرو با سرعت بالا حرکت می‌کند و در این موضوع هم امکان تصادف نیز وجود دارد.

16- تنظیم نبودن صندلی راننده

خیلی از دانشجویان فکر می‌کنند زمانی که صندلی به فرمان نزدیک تر باشد تسلط آن‌ها بر روی خودرو بیشتر می‌شود در صورتی که باید پا را بر روی کلاچ تا آخر فشار دهند و زانوی آن ها صاف نشود یک مقدار خمیدگی داشته باشد و بتوانند صفحه‌ی کیلومتر شمار را به خوبی ببیند.

17- سنگین نکردن بیش از حد خودرو

برای جلوگیری از بالا رفتن مصرف سوخت بنزین تا جایی که امکان دارد از گذاشتن وسایل اضافی در صندوق عقب خودرو می‌بایست جلوگیری کرد.

18- نشاندن کودک در بغل راننده خودرو به خصوص خودروی ایربگ دار

بغل کردن کودک در حین رانندگی کاری بسیار خطرناک می‌باشد، زیرا در تصادفات حتی کوچک آسیب شدیدی به کودک وارد می‌شود و اگر خوردو ایربگ دار باشد در تصادفات کوچک نیز احتمال باز شدن ایربگ وجود دارد که باعث می‌شود کودک دچار آسیب شدیدی به خصوص خفگی شود. در نتیجه رانندگانی که دارای کودک می‌باشند می‌توانند صندلی مخصوص کودک تهیه نمایند و در عقب خودرو بگذارند که باعث سلامت کودک نیز می‌شود.

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

پیمایش به بالا