5 اردیبهشت 1403 ساعت 21:25

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

دانشجویان و حمل و نقل عمومی

دانشجویان و حمل و نقل عمومی

سیستم حمل و نقل عمومی‌ مانند اتوبوس، مترو و … می بایست به گونه ای برنامه ریزی و طراحی شوند که دارای شرایط مطلوب سرویس‌های خدماتی مانند ایستگاه‌های قابل دسترس، پایانه‌های حمل و نقل و قیمت مناسب برای دانشجویان باشند. در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گردآوری شده است، سعی می شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با حمل‌ و نقل عمومی جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.

دانشجویان و حمل‌ و نقل عمومی

یکی از معظلات مهم جوامع امروزی برای دانشجویان حمل و نقل می باشد که برای رفع این موضوع می بایست چاره ای اندیشیده شود. یکی از راه حل های این معظل توسعه ی حمل و نقل همگانی می باشد.

 دانشجویان و حمل و نقل عمومی

سیستم حمل و نقل عمومی‌ مانند اتوبوس، مترو و … می بایست به گونه ای برنامه ریزی و طراحی شوند که دارای شرایط مطلوب سرویس‌های خدماتی، مانند ایستگاه‌های قابل دسترس، پایانه‌های حمل و نقل و قیمت مناسب برای دانشجویان باشند.

فراهم کردن بستری مناسب، برای استفاده دانشجویان از وسایل حمل و نقل عمومی نیازمند فرهنگ سازی می باشد که با برنامه ریزی در حوزه مدیریت فرهنگی و اجتماعی میسر می شود و می تواند نقش بسزایی در بهبود چالش‌های اقتصاد، انرژی و محیط‌ زیست باشد.
امروزه سیستم حمل و نقل عمومی‌ نقش و سهم چشم گیری در جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش هزینه های  دانشجویان دارد.
رفع معظلات حمل و نقل دانشجویان در خصوص حوزه ی درون شهری نیاز به مدیریت، تعامل سازنده، بهره گیری از تجارب و دانش و علوم در سطح بین المللی و بومی سازی آن ها دارد.
فرهنگ استفاده از حمل و نقل شهری و رعایت نظم و انضباط جزء الزامات قوانین شهر می باشد و دانشجویان به دلیل اینکه الگویی از جامعه می باشند و بخش عظیمی از جامعه را تشکیل می دهند، می بایست با انجام کارهای اثر بخش در مسیر فرهنگ سازی شهر و نظم بخشیدن به جامعه قدم بردارند.

انواع مختلف حمل و ‌نقل عمومی:

•   اتوبوس
•   مینی‌بوس
•   مترو
•   تاکسی
•   وَن‌های مسافربر
•   خطوط ویژه BRT
•   تراموا

تهیه کارت بلیط دانشجویی

در ابتدا دانشجویان می‌توانند برای تهیه‌ی بلیط های 50 درصدی به سایت http://register.eticket.tehran.ir رجوع کنند و با پرداخت تنها 20 هزار تومان که 5 هزار تومان آن پول کارت می باشد، در ازای آن یک کارت 30 هزار تومانی دریافت کند. برای تهیه کارت می بایست از طریق پست یا ایستگاهی که هماهنگ کرده اید اقدام  نمایید. این بلیط ها را می توان به عنوان کارت بانکی نیز استفاده کرد، در واقع با مراجعه به یکی از شعب بانک شهر می توانید قابلیت بانکی آن را فعال کنید و به حساب خود متصل نمایید.
زمانی که دانشجویان کارت خود را تحویل گرفتند، با هر بار شارژی که انجام می دهند مقدار شارژ انجام شده دوبرابر خواهد شد. این روند تا زمانی ادامه پیدا می کند که مجموع شارژهای انجام شده در سال به 150 هزار تومان برسد. انجام شارژ مجدد در باجه‌های بلیط اعتباری در ایستگاه‌های مترو انجام می شود.

مزایای استفاده دانشجویان از وسیله های حمل و نقل عمومی:

حفظ محیط زیست:

دانشجویان با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می توانند بخش اعظمی از آلودگی های زیست محیطی و مواد شیمیایی مضر ناشی از سوخت ماشین های شخصی خود را که به وجود می آید، کاهش دهند. سالم نگاه داشتن محیط زیست، وظیفه ی تمام افرادی است که بر روی کره ی زمین زندگی می کنند.

کاهش هزینه ها:

مقدار هزینه هایی که دانشجویان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند خیلی پایین تر و مقرون به صرفه تر از وسایل شخصی خود می باشد.
•   هزینه ی حمل و نقل عمومی باعث صرفه جویی در هزینه های رفت و آمد می شود و حتی برای قشر کم درآمد بسیار مناسب است.
•   حمل و نقل عمومی باعث کاهش تراکم ترافیک می‌شود.
•   کسانی که در مناطق طرح ترافیک زندگی یا کار می‌کنند می‌توانند مقدار زیادی در مصرف بنزین سالانه خود صرفه‌جویی کنند.

جلوگیری از اتلاف وقت:

حفظ زمان به خصوص برای دانشجویان بسیار بحث مهم و با ارزشی می باشد. زمانی که دانشجویان از وسایل حمل و نقل شخصی خود استفاده می کنند، با حجم بالایی از ترافیک مواجه می شوند و کلی از زمان خود را هدر می دهند، اما با یک برنامه ریزی مناسب و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می توانند در زمان خود صرفه جویی کنند تا وقت بیشتری را برای امور مهم کاری و یا امور زندگی خود بگذارند.

ایجاد فرصت‌های اقتصادی:

به عقیده کارشناسان به ازای هر ۱۰۰۰ تومانی که در حمل و نقل عمومی سرمایه‌گذاری می‌شود، ۴۰۰۰ تومان سود خواهد بود و به ازای هر ۱۵۰۰ میلیارد تومانی که در حمل و نقل عمومی سرمایه‌گذاری شود، ۳۶۰۰۰ فرصت شغلی ایجاد می‌شود و به ازای هر ۱۰۰ میلیون سرمایه‌گذاری دولتی در حمل و نقل عمومی، افزایش ۳۰۰ میلیونی فروش تجاری در بر خواهد داشت در نتیجه دانشجویان نقش به سزایی در اقتصاد کشور دارند.
 دانشجویان و حمل و نقل عمومی

روش های شارژ و مراکز فروش کارت های  ezPay

کارت های ezPay (کارت بلیت الکترونیک تهران) را می توان به روش های زیر شارژ نمود :
•   باجه های بلیت الکترونیک مترو
•   دستگاههای POS
•   دستگاههای TVM واقع در کیوسک های ezPay
•   دستگاههایTVM  بانک ملی واقع در باجه های شهاب ملی
•   دستگاههای ATM

نتیجه گیری:

با کمی تفکر در می یابیم که استفاده دانشجویان از حمل و نقل عمومی فواید مؤثر و به سزایی در حفظ محیط زیست، کاهش هزینه ها، جلوگیری از اتلاف وقت و ایجاد فرصت‌های اقتصادی برای شهرمان دارد. استفاده ی بیشتر از حمل و نقل شهری یا عمومی در شهر مستلزم افزایش کیفیت خدمات در این عرصه می باشد. ایجاد شرایط مطلوب سرویس‌های خدماتی مانند وجود ایستگاه‌های قابل دسترس، پایانه‌های حمل و نقل و قیمت مناسب، موجب تمایل استفاده بیشتر دانشجویان از حمل و نقل عمومی است.

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

پیمایش به بالا