4 اردیبهشت 1403 ساعت 22:41

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

نحوه صحیح کار کردن دانشجویان با رایانه

نحوه صحیح کار کردن دانشجویان با رایانه

اخیراً کامپیوتر نقش اساسی در کارهای دانشجویان دارد به طوری که ساعت ها وقت خود را پای آن می گذارد تا به انجام کارها، ارتباط برقرار کردن با دوستان و یا مطالعه مقالات جدید بپردازند. اما این کار عوارضی را به همراه دارد که باید روش های صحیح کار با آن را یاد گرفت. در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم‌یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گردآوری شده است، سعی می‌شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با نحوه صحیح کار کردن با رایانه، جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.

عوارض استفاده از کامپیوتر

کامپیوتر موجب پیرچشمی زودرس دانشجویانی که مدام با آن سروکار دارند می شود و جهت پیشگیری از آن بهتر موارد زیر به کار گرفته شود:
•    فاصله زمانی بگذارید و بیشتر از ۴۵ دقیقه پشت سر هم با آن کار نکنید.
•    سبزی و میوه زیاد بخورید.
•    پس از مدتی نگاه به صفحه کامپیوتر، به نقطه ای دور خیره شوید و نگاه کنید.
•    چشم خود را در تاریکی مطلق استراحت دهید.
•    از لامپ های کم مصرف به هیچ وجه استفاده نکنید.
•    استفاده از عینک هایی که جلوی اشعه های مضر مانیتور را می‌گیرند، توصیه می‌شود.
•    ورزش چشم را نیز روزانه انجام دهید.

کامپیوتر و سلول های جنسی

از دیگر عوارض کار طولانی دانشجویان با کامپیوتر، تاثیر منفی آن روی سلول های جنسی می باشد. این سلول ها خیلی حساس هستند. لذا قرار دادن لپ تاپ بر روی زانو و در کنار دستگاه تناسلی که برخی از دانشجویان عادت به استفاده از لپ تاپ خود به این صورت دارند، می تواند برای آن‌ها مشکلاتی ایجاد نماید. از این رو بهتر است تا جایی که امکان دارد دانشجویان لپ تاپ را با فاصله زیاد از خود و بر روی میز قرار دهند.

نحوه صحیح کار کردن دانشجویان با رایانه

کامپیوتر و غروب آفتاب

نزدیک غروب آفتاب بهتر است دانشجویان از انجام کارهای دقیق که تمرکز چشم را می طلبد، پرهیز کنند. چون در آن هنگام سلول های چشمی در حال تغییر می باشند تا خود را آماده دید مناسب در شب نماید و به کارگیری آن ها برای کارهای دقیق به آنها صدمه می زند.

کامپیوتر و مسائل پوستی

مشکلات پوستی از خارش پوست گرفته تا قرمزی همراه با پوسته ریزی و هم چنین بروز برجستگی های کوچک پوستی از جمله عوارض ناشی از کار با رایانه است. برجستگی های کوچک پوستی، دو ساعت بعد از انجام کار با رایانه بروز می کند و چند

ساعت بعد از اتمام کار برطرف می شود. محل قرارگیری مانیتور باید طوری باشد که فقط در یک جهت باشد و هیچ فرد دیگری نتواند در مقابل یا کنار آن در حالت نشسته و یا ایستاده و در فاصله کمتر از ۱۵۰ سانتیمتر قرار گیرد. حین کار با کامپیوتر مرتب پلک بزنید چون این عمل باعث می شود سطح چشم با اشک آغشته شده و خشک نشود.

کامپیوتر و مشکلات اسکلتی و عضلانی

۶۰ درصد از دانشجویانی که با رایانه کار می‌کنند، به دلیل بد نشستن پشت میز رایانه و عدم استفاده صحیح از ابزار کار چون میز رایانه، دچار مشکلات اسکلتی و عضلانی می‌شوند. این دانشجویان دچار درد گردن، گزگز و خواب رفتن انگشتان دست، گرفتگی عضلات ساق پا و کمردرد می شوند.

آسیب های مربوط به دست ها و بازوها

ماهیچه ها و تاندون ها می توانند با حرکات تکراری و موقعیت های نامناسب دچار درد شوند. این یک آسیب بابت کار طولانی دانشجویان با کامپیوتر می باشد و معمولا در آرنج، مچ دست یا دست به وجود می آید و علائم آن درد بیش از حد که شامل درد، تورم، سفتی مفاصل، ضعف و بی حسی می باشد.

اعتیاد

کامپیوتر علاوه بر رفع نیاز کاری دانشجویان می تواند اطلاعات و سرگرمی های بی شماری در دسترس آن‌ها قرار دهد. برخی دانشجویان بیشتر وقت اوقات فراغت خود را به وب گردی و سرگرمی های بی پایان کامپیوتری می-پردازند و معمولا معتاد آن می شوند. مثلاً شاید دانشجویان به خواندن مقالات اینترنتی، بازی‌های آنلاین و یا صحبت کردن با دیگران در چت روم ها اعتیاد پیدا کنند و این اعتیاد شاید موجب شود که فرد از خانواده، فعالیت‌های اجتماعی و حتی درس‌های دانشگاه غافل شود.

نحوه صحیح کار کردن دانشجویان با رایانه

دانشجویان جهت انجام کارهای دانشجویی خود از رایانه استفاده می کنند و بهتر است هنگام کار با رایانه اصول استفاده از آن را رعایت کنند تا از آسیب های آن در امان باشند. نشستن طولانی مدت بر صندلی موجب عارضه هایی چون کمردرد، درد در ناحیه گردن، زانو و سوزش و یا مورمور شدن دست ها و انگشتان می شود.

نکات ایمنی جهت نشستن پشت میز

1) بر روی صندلی کشیده بنشینید

بهتر است دانشجویان جهت کاهش کمر درد از نشستن در حالت زاویه 135 درجه استفاده کنند. باید تا جایی که می توانند مفاصل خود را به سمت عقب بکشند. پاها باید صاف روی زمین قرار گیرد و زانوها در موازات و یا پایین تر از مفاصل باشد به همین

جهت ارتفاع و بلندی صندلی را مناسب انتخاب کنید. پشت صندلی را در زاویه انحنای100-110 درجه قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که قسمت بالاتر و پایین تر پشت شما محافظت شود اگر این‌گونه نبود می توانید با استفاده از بالش های نرم و یا متکاهای کوچک این امکان را فراهم کنید.

نحوه صحیح کار کردن دانشجویان با رایانه

2) نزدیک به صفحه کلید بنشینید

دانشجویان می بایست صفحه کلید را مستقیماً مقابل خود قرار دهند طوری که کلیدها در وسط بدن شما قرار گیرد.

3) بلندی صفحه کلید

شانه ها باید در وضعیتی باشند که آرنج کاملاً آزاد باشد و مچ ها و دست ها کاملاً صاف قرار گیرند.

4) تنظیم شیب صفحه کلید با نشستن خود

جهت متناسب کردن شیب صفحه کلید، از مکانیسم سیستمی و یا پایه صفحه کلید استفاده کنید. در صورتی که رو به جلو و یا راست نشسته‌اید، صفحه کلید را از خود دور کنید، ولی اگر خمیده نشسته اید انحنای رو به جلو به شما کمک می کند که مچ خود را صاف قرار دهید.

5) تکیه گاه مچ دست

تکیه گاه فقط جهت استراحت دادن به کف دست حین دفعات ضربه زدن به کلید و تایپ نکردن به کار می رود. بهتر است ماوس را تا جایی که ممکن است به صفحه کلید نزدیک کنید.

6) تنظیم مانیتور

دانشجویان باید مانیتور را طوری قرار دهند که گردن در حالت متعادل و راحت قرار گیرد، یعنی مانیتور مستقیماً در مقابل خود و در بالای صفحه کلید قرار گیرد. بالای مانیتور باید حدود سه یا هفت سطح بالاتر از تماس چشمی در حالت نشسته باشد. در صورت استفاده عینک مانیتور را در حالت مناسب جهت خواندن مطالب روی صفحه قرار دهید. برخی مواقع وجود پنجره اتاق باعث می شود نور مستقیم به داخل مانیتور بتابد بنابراین بهتر است پرده را طوری تنظیم کنند که این نور به چشم‌ها آسیب نرساند.

7) کشیدگی ماهیچه ها

نشستن طولانی مدت دانشجویان باعث به خطر افتادن سلامتی آن‌ها می شود. بهتر است چند دقیقه قدم بزنند و یا بایستند و چند حرکت کششی انجام دهند. انجام هر فعالیتی در بین ساعات کاری برای دانشجویان استراحت تلقی می شود و مفید می باشد. بهتر است دانشجویان هر بیست یا سی دقیقه زمان کار کردن با کامپیوتر حداقل به مدت پنج تا ده دقیقه استراحت کنند و یا به فعالیت دیگری بپردازند. استراحت دادن به چشم حین نگاه کردن به کامپیوتر از خستگی چشم می کاهد، می توانید برای این عمل به مدت 10 تا 15 ثانیه به کف دستتان نگاه کنید.

8) نرمش انگشتان

اگر دانشجویان تمام روز به کار کردن با کامپیوتر مشغول  باشند، بهتر است حداقل شش مرتبه در روز به مالش دادن نوک انگشتان و استفاده از حرکات مقاومتی و عقب و جلو بردن انگشتان، نرمش دست تان بپردازند. این تمرین از مشکلات مربوط به مچ دست و انگشتان پیشگیری می کند.

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

پیمایش به بالا