4 اردیبهشت 1403 ساعت 20:19

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

معرفی و مراحل آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه (مشاوران قوه قضائیه)

معرفی و مراحل آزمون مشاوران قوه قضائیه (آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه)


آزمون مشاوران حقوقی قوه قضاییه (آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه) چیست؟

این آزمون توسط مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه با هدف جذب  وکلا و مشاوران حقوقی و تامین نیازهای مراجعین دادگستری برگزار می شود.


وکالت به دو دسته تقسیم می شود. وکالت علاوه بر وکیل دادگستری شامل یک شغل مهم دیگر هم می شود که آن مشاوره حقوقی است.

در این شغل شما در دعاوی، وکالت را قبول نمی کنید، ولی افراد به شما مراجعه می کنند و از شما مشاوره می گیرند.

خیلی از افرادی که پیشکسوت هستند و نمی خواهند دوندگی های شغل وکالت را انجام دهند، در دفتر خود نشسته و مشاوره می دهند.

این مشاوره هم شامل افراد حقیقی می شوند و هم شرکت ها.

در اجرای ماده‌ی ۱۸۷ قانون برنامه‌ی سوم توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 27/۱/1379 قوه قضاییه اجازه یافت تا نسبت به تأیید صلاحیت فارغ‌التحصیلان رشته‌ی حقوق، برای صدور مجوز تأسیس مؤسسات مشاوره‌ی حقوقی برای آنان اقدام کند.

آیین‌نامه‌ی اجرایی این قانون نیز تصویب و منتشر گردید. در آیین‌نامه‌ی مزبور هیئتی پیش‌بینی شده که در قوه‌ی قضائیه تشکیل می‌شود و با رعایت شرایطی نسبت به دادن پروانه‌ی مشاوره‌ی حقوقی اقدام می‌کند.

شرایط متقاضیان پروانه‌ی مشاوره‌ی حقوقی در آیین‌نامه‌ی مزبور آمده است. از داوطلبان واجد شرایط امتحان کتبی به عمل می‌آید؛ اما اعضای هیئت علمی رسمی دانشکده‌های حقوق که دارای مدرک دکترای تأیید شده بوده و دستِ‌کم سه سال سابقه‌ی تدریس در دروس حقوقی دارند، از شرکت در آزمون مزبور معاف هستند.

از کسانی که در امتحان کتبی پذیرفته شده‌اند، مصاحبه‌ی شفاهی به عمل می‌آید. مدت کارآموزی مشاوران حقوقی ۶ ماه است و بعد از طی دوره‌ی کارآموزی پروانه وکالت پایه دو دریافت می‌کنند و به‌مدت دو سال به عنوان وکیل پایه دو فعالیت می کنند.

الف)  شرایط متقاضیان آزمون وكالت:

١)  تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران.
٢)  داشتن حداقل ٢٢ سال تمام شمسی و حداكثر 63 سال تمام شمسی در زمان ثبت نام آزمون
٣)  داشتن حداقل دانشنامه معتبر كارشناسی از دانشكده های معتبر داخلی یا خارجی (در حالت اخیر، به شرط ارزیابی رسمی)  در شاخه های رشته حقوق در زمان ثبت نام آزمون (مدارك معادل پذیرفته نمی شود) .
٢)  داشتن كارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان در زمان ثبت نام آزمون
۶)  عدم سوء پیشینه مؤثر كیفری و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی.
۵)  عدم اعتیاد به مواد مخدر و سكرآور به تائید سازمان پزشكی قانونی و عدم تجاهر به فسق.
٧)  نداشتن سوء شهرت.
٨)  داشتن وثاقت و تعهد به اصل نظام و قانون اساسی.
٩)  عدم محكومیت به انفصال دائم از خدمات قضایی یا خدمات دولتی یا وكالت دادگستری و یا سلب صلاحیت
١١)  عدم اشتغال (اعم از رسمی، قراردادی، پیمانی)  در وزارتخانه ها، موسسات، سازمان ها و شركت های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، شهرداری ها و موسسات مامور به خدمات عمومی و عدم اشتغال به شغل مدیر دفتری یا دفتریاری در زمان صدور پروانه
١١)  پذیرش صرفاً از میان داوطلبان بومی هر حوزه قضایی انجام می شود.
تبصره: داوطلبان بومی به افرادی اطلاق می شود كه دارای شرایط ذیل باشند:


أ. افرادی كه مقطع تحصیلی دوره متوسطه را در حوزه قضائی مورد تقاضا گذرانده باشد. (با ارائه گواهی مدرك دیپلم)

ب. افرادی كه در پنج سال اخیر در حوزه قضائی مورد تقاضا سكونت داشته باشند. (با ارائه مدارك سكونت)

ت. در اولویت بعدی در صورتی كه ظرفیت حوزه قضایی توسط مشمولین بند الف و تكمیل نشود از افرادی كه در پنج سال اخیر در استان حوزه قضایی مورد تقاضا سكونت داشته باشند، پذیرش انجام خواهد شد. (با ارائه مدارك سكونت)

ب ) تذكرات مهم:

١) وجه پرداختی بابت ثبت نام به هیچ وجه مسترد نخواهد شد .
٢) ایثارگران (جانبازان حداقل ده درصد (١۰%)، آزادگان با حداقل سه ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشاتن حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه، فرزندان و همسران شهدا، فرزندان و همسران جانبازان بیست و پنج درصد (٢۵%) و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان، و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه) از اولویت مقرر و امتیازات مربوطه برخوردار خواهند بود.


٣) مشمولین بند ٢ ضروری است گواهی مربوطه و كارت ایثار را از مراجع ذیصالح حسب مورد (بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی استان، ستاد رسیدگی به امور آزادگان، بنیاد شهید انقلاب اسلامی) تا قبل از برگزاری آزمون اخذ نمایند. همچنین در زمان ثبت نام آزمون در محل مربوطه ایثارگری خود را درج نمایند. در غیر اینصورت این مركز هیچگونه مسئولیتی جهت اعمال سهمیه ایشان نخواهد داشت.

4) وفق مصوبه هیئت اجرائی، افرادی كه فاقد لیسانس رشته حقوق می باشند اما مدرك كارشناسی ارشد رشته های حقوق را دریافت نموده اند و همچنین دانشجویان ترم آخر حقوق نمی توانند در آزمون شركت نمایند و تنها افرادی مجاز به شركت در آزمون هستند كه دارای مدرك كارشناسی شاخه های حقوق باشند. همچنین افرادی كه دارای مدرك كارشناسی ناپیوسته حقوق هستند فقط درصورتی مجاز به شركت در آزمون خواهند بود كه دارای مدرك كاردانی شاخه های حقوق باشند.
5) مركز امور مشاوران حقوقی، وکلا و كارشناسان هیچگونه تعهدی در تامین امكانات رفاهی نظیر خوابگاه و غیره در كلیه مراحل آزمون تا صدور پروانه برای داوطلبان نخواهد داشت.
6) تغییر حوزه قضایی داوطلبان پس از پایان مهلت ثبت نام به هیچ وجه مقدور نمی باشد لذا الزم اسات متقاضایان در انتخاا حوزه قضایی با توجه به شرایط و امكانات خود دقت الزم را معمول نمایند.
7) چنانچه در هر مرحله از آزمون تا صدور پروانه و بعد از آن خلاف اظهارات و مدارك ارسالی از سوی داوطلبان ثابت گردد از فهرست داوطلبان یا پذیرفته شدگان حذف و در صورت صدور پروانه نیز پروانه آنان باطل خواهد شد .
8) وکلاء متقاضی تغییر حوزه قضائی، در صورتیكه امتیاز لازم برای حوزه قضایی مورد تقاضا را كسب نمایند، فارغ از سهمیه تخصیصی آن حوزه پذیرش خواهند شد.
9) كلیه اطلاع رسانی ها اعم از اعلام زمان دریافت كارت ورود به جلسه و زمان و مكان آزمون، اعلام نتیجه آزمون، زمان ثبت نام حضوری قبول شدگان آزمون كتبی، زمان مصاحبه شفاهی و سایر مراحل از طریق همین وبسایت و یا وبسایت مركز به آدرس http://www.judiciarybar.ir خواهد بود و متقاضیان موظف به پیگیاری از این طریق می باشند و در صورت عدم اطلاع از هریک از مراحل مسئولیت آن متوجه متقاضی است و هیچگونه حقی برای تكرار هیچیک از مراحل فوق برای وی نخواهد بود و این مركز هیچگونه تعهدی برای تكرار آن مراحل نخواهد داشت.

برای شرکت در آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضاییه ۱۴۰۱ هم شرایطی لازم است که تا حدودی با شرایط کانون وکلا متفاوت است. متقاضیان شرکت در آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضاییه ضروری است که واجد شرایط ثبت نام آزمون وکالت قوه قضاییه باشند:

شرایط ثبت نام آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضائیه 1401


تابعیت ایرانی
سوء شهرت نداشته باشد و تجاهر به فسق و فجور نکند.
در هیچکدام از سازمان ها، نهادهای انقلابی، وزارتخانه ها، شهرداری ها و موسسات خدمات عمومی، ادارات و شرکت های دولتی مشغول به کار نباشد.
متقاضیان باید در موقع ثبت نام آزمون دارای حداقل 22 و حداکثر 63 سال سن باشند.
مدرک کارشناسی حقوق، فقه و حقوق، فقه و مبانی حقوقی و معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی که به تایید مرجع صالح رسیده باشد. کسانی که در حال تحصیل هستند می توانند در آزمون ثبت نام کنند مشروط بر آنکه مدرک تحصیلی خود را قبل از شروع دوره کارآموزی تحویل دهند.
عدم اعتیاد به مواد مخدر با تایید پزشکی قانونی
نداشتن سابقه کیفری موثر و محرومیت از حقوق اجتماعی
ارائه کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت موقت یا دائم
تعهد به اصل نظام و قانون اساسی
شرایط سنی آزمون مشاوران حقوقی:

شرط حداقل سن برای آزمون مشاوران حقوقی وجود ندارد  و فرد متقاضی باید در زمان ثبت نام آزمون حداکثر 63 سال تمام سن داشته باشد .

مدرک تحصیلی جهت شرکت در آزمون مشاوران حقوقی ماده ۱۸۷ قوه قضاییه :

 

داشتن حداقل مدرک معتبر کارشناسی (لیسانس)  از دانشکده های معتبر داخلی و یا خارجی البته به شرط ارزیابی رسمی در یکی از شاخه های رشته حقوق ، فقه و مبانی حقوق و تحصیلات حوزوی حداقل سطح دو در زمان ثبت نام آزمون الزامی است.
نکته مهم اینجا است که کارشناسی ارشد رشته های حقوق بدون داشتن لیسانس جهت شرکت در آزمون و همچنین مدرک های معادل قابل قبول نیست . همچنین افرادی که دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته هستند باید مدرک کاردانی آنان نیز در رشته حقوق و زیر شاخه های آن  باشد.

مراحل آزمون مشاوران حقوقی قوه قضاییه و جذب وکیل و مشاور

مرحله اول: آزمون تستی

مرحله دوم: مصاحبه شفاهی
در این مرحله قبول شدگان مرحله قبل توسط قضات با تجربه مورد مصاحبه شفاهی  قرار می گیرند.

مرحله سوم:  کارآموزی عملی
در این مرحله پذیرفته شدگان مرحله مصاحبه پس از احراز صلاحیت های عمومی به کارآموزی دعوت می شوند.
کارآموزان باید کارآموزی را در زمان تعیین شده شروع و به پایان برسانند. درصورت تأخیر غیرموجه بیش از یکسال در مجموع مراحل کارآموزی ، اختبار و تحلیف قبولی آنان کان لم یکن خواهد شد.

ضرایب و دروس آزمون مشاوران حقوقی قوه قضاییه 1401 چه هستند؟

مواد امتحانی این آزمون به قرار زیر است . لازم به ذکر ایت ضرایب همه موارد زیر برابر و یک می‌باشد.
متون فقه در حد تحریرالوسیله،
آئین دادرسی کیفری و مدنی،
حقوق مدنی،
امور حسبی،
حقوق تجارت،
حقوق جزای عمومی و اختصاصی
و حقوق ثبت اسناد و املاک

منابع آزمون مشاوران حقوقی 1401 چه هستند؟

برای این آزمون هم مانند بسیاری دیگر از آزمونهای حقوقی منبع مشخصی اعلام نشده است ولی داوطلبان گرامی میتوانند منابع پیشنهادی را در بخش معرفی منابع سایت قدم یار که خود گردآوری منابع اعلامی از طرف موسسات و سایتهای دیگر حقوقی است مشخص نمایند.

نحوه ثبت نام آزمون مشاوران حقوقی 1401 به چه صورت است؟

متقاضیان آزمون مشاوران حقوقی باید در تاریخ ذکر شده به سایت مشاوران حقوقی ماده ۱۸۷ مراجعه کرده و ضمن مطالعه دقیق آگهی، مطابق راهنماهای موجود برای ثبت نام اقدام کند. برای ورود به سایت ثبت نام کلیک کنید.

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

پیمایش به بالا