10 فروردین 1403 ساعت 17:16

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

تاثیر تلفن همراه بر زندگی دانشجویان

تاثیر تلفن همراه بر زندگی دانشجویان

تلفن همراه و تاثیر آن بر روی زندگی و فرهنگ افراد و جامعه بسیار حائز اهمیت می باشد. در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گرد آوری شده است، سعی می شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با تلفن همراه مطالب مفیدی جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.

 تاثیر تلفن همراه بر زندگی دانشجویان

مطالعه و تحقیق دانشجو در رابطه با تلفن همراه و آسیب های مرتبط با آن 

تلفن همراه بخشی از تکنولوژی است که بر همه ی بخش های زندگی دانشجویان تاثیر گذار است. در واقع نوعی ایدئولوژی می باشد که ارزش های فرهنگی، بایدها و نبایدهای خود را به وسیله یک منطق ابزاری بیان می دارد و نمونه ی هویتی جدیدی را ایجاد می کند.

منطق اختلاف بین تلفن همراه و فرهنگ

به نظر در دهه های اخیر، فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی یکی از موثرترین عوامل بر زندگی انسان ها می باشد که اساسی ترین کار آن از بین بردن محدودیت های انسان می باشد که برقراری ارتباط و الگوهای فکری و جسمی انسان می باشد. از گذشته تا بحال ارتباط بین زندگی و فناوری و کیفیت مابین آن برای فلسفه دانان و منتقدان اجتماعی از اهمیت برخوردار بوده است اما امروزه زندگی بشر وابسته به ارتباطش با فناوری می باشد رسانه ها امروزه بخش اصلی از زندگی روزمره شده اند. به عبارتی فناوری و گسترش موبایل مطلبی جداگانه می باشد که دارای بعد های متفاوت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هویتی و در نهایت اقتصادی می باشد. امروزه از بین فناوری های نو ارتباطی، تلفن همراه اساسی ترین نقش را دارد به طوری که می توان از آن به عنوان وسیله ی دگرگونی استفاده کرد که در یک آن، زندگی روزمره، فرهنگ و هویت افراد را احاطه می کند. تلفن همراه رسانه ای قوی می باشد که توانایی زیادی نسبت به رادیو، تلویزیون، ویدئو، اینترنت و … را در خود دارد و با سرعت فراوانی در حال توسعه می باشد و به گونه ای اثر بخش در دنیا نفوذ کرده که دیگر رسانه ها را به چالش کشانده، گرچه یک دستگاه فنی می باشد اما در زمینه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می تواند فعالیت داشته باشد. همچنین توسعه موبایل باعث ایجاد سوال هایی در مورد معایب فرهنگی و اجتماعی شده است.

تلفن همراه با پا گذاشتن به دنیای جدید و زندگی فردی و اجتماعی فرهنگ جدیدی را به وجود آورده است. این فرهنگ جدید و صنعتی می باشد که با خود، ارزش های مختلفی را به وجود می آورد و آنرا با خود وارد زندگی فرد می کند و انسان به آن وابسته می شود.
فناوری نو با پدید آمدنش بر روی روند اقتصادی و اجتماعی تاثیر دارد و حتی سبک زندگی نو، در زندگی افراد به وجود می آورد. تلفن همراه رابطه های اجتماعی و شخصیت جدیدی را به وجود می آورد و بر روی زندگی روزمره افراد از الگوهای تماس، فعالیت ها، دغدغه ها گرفته تا نوع کنش سیاسی و اجتماعی تاثیر می گذارد.
تکنولوژی ذاتاً آدمی را تحت اختیار خویش در می آورد و چنان تغییراتی ناخودآگاه به وجود می آورد که راه گریزی از آن نیست این تکنولوژی حتی سعی نمی کند زمانی برای ما تخصیص دهد تا بتواند این تغییرات را در اختیار ما قرار دهد و ماهم زمان آنرا نخواهیم داشت تا در جریان آن قرار گیریم و به موقع از آن مطلع شویم در چنین دنیایی تلفن همراه ساختار درونی اش به شکلی می باشد که شخصیت مختصر به فرد افراد را می آفریند.
تلفن همراه در ابعاد مختلفی استفاده می شود که هر بعد آن به یک فرهنگ تبدیل شده، که هرکدام آن انتخاب های زیادی را به وجود می آورد. بیشتر فرهنگ جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد چون باعث انتقال ارزش ها و فرهنگ ها می شود و این ممکن است صدماتی به جامعه وارد و در برخی مواقع نگرانی هایی را ایجاد می کند. این تکنولوژی بر نوآوری و خلاقیت، در حین ایجاد محیطی خصوصی برای فرد، محیطی کاملاً اجتماعی را به وجود می آورد.

به عبارتی گسترش تلفن همراه و ابزار های ارتباطی جدید زمینه ی ورود ارزش های مختلف را فراهم می کند و الزامی است در هنگام استفاده از این ابزار های ارتباطی تعادل برقرار شود. مثلا با اینکه دانشجو حتی در مسایل روزانه و درسی ممکن است زیاد از تلفن همراه استفاده کند اما باید در این زمینه برنامه ریزی داشته باشد.

 تاثیر تلفن همراه بر زندگی دانشجویان

در یک مفهوم کلی می توان گفت که در نتیجه توسعه و گسترش روزافزون تلفن همراه و دیگر ابزارهای ارتباطی نوین، فرهنگ، ماهیتی سیال و هویت، خصلتی لحظه ای پیدا کرده که زمینه را برای تحمیل ارزش ها و فرهنگ های دیگر مهیا می کند و ضرورت دارد که میان نوع استفاده از این رسانه ارتباطی تعادل را برقرار کنیم تا از زندگی اصلی دور نشویم.

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

اسکرول به بالا