31 فروردین 1403 ساعت 12:33

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

روش های یادگیری گرامر و لغات زبان انگلیسی برای دانشجویان

روش های یادگیری گرامر و لغات زبان انگلیسی برای دانشجویان

به ذهن سپردن کلمه های یک زبان خارجی از بخش های آزار دهنده آموزش زبان می باشد بنابراین می بایست سعی کنیم آن را شیرین و جالب کنیم.

در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم‌یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گردآوری شده است، سعی می  شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با فراگیری لغات و گرامر زبان انگلیسی جهت استفاده دانشجویان گرامی، ارائه گردد.

فراگیری لغات زبان انگلیسی

دانشجویان از نظر علایق، استعداد، هوش، حوصله و سلیقه با یکدیگر فرق دارند. بنابراین اگر در هر زمینه ای و یا حتی در یادگیری، شیوه ای را امتحان کردند و نتیجه مطلوب حاصل نشد نباید ناراحت و دلسرد شوند. در این زمان بهتر است از روش دیگر استفاده کنید، زیرا هیچ روشی قراردادی نمی باشد.

روش هایی جهت کمک به یادگیری و به خاطر سپردن لغات زبان انگلیسی:

فلش کارت

به ذهن سپردن کلمه های یک زبان خارجی از بخش های آزار دهنده آموزش زبان می باشد بنابراین می بایست سعی کنیم آن را شیرین و جالب کنیم. کارت های نمایش و فلش کارت سریع‌ترین روش برای مرور لغات می باشد که نیاز به تکرار دارند. این شیوه خیلی مؤثر و کم هزینه می باشد.

روش های یادگیری گرامر و لغات زبان انگلیسی برای دانشجویان
شیوه کار به این صورت می باشد که می بایست از کارت مقوایی که بهتر است رنگی و به اندازه  ای که در جیب جا شود استفاده شود. در یک طرف آن لغت انگلیسی و در طرف دیگر کارت معنی آن به فارسی نوشته شود.

در حین تمرین و تکرار لغات به دو دسته پایین تقسیم بندی می‌شوند:

1- لغاتی که معنی آن‌ها به راحتی در ذهن یادآوری می‌شود.
2- لغاتی که معنی آن‌ها به راحتی به سختی در ذهن یادآوری می‌شوند.
کلمه‌ها را آنقدر تکرار کنید و از مرور آن دست برندارید تا ملکه‌ی ذهنتان شود.

روش های یادگیری گرامر و لغات زبان انگلیسی برای دانشجویان

دفتر لغت

دانشجویان می‌نوانند یک دفترچه لغت همراه خود داشته باشند و زمانی که با یک لغت جدید مواجه می‌شوند را در آن یادداشت نمایند. فقط به نوشتن لغت و معنی آن اکتفا نکنید.
مواردی چون: توضیح انگلیسی معنی لغت، مترادف لغات، متضاد لغات، تصاویر مربوطه، جملات نمونه (به انگلیسی)، علائم فونتیک، نوع کلمه (اسم، فعل، مصدر و …)، نکات گرامری، کلمات هم خانواده و … را می‌توان در دفتر لغت ثبت کرد.
جمله سازی با لغات جدید را برای تقویت حافظه و یادگیری آسان کلمات شروع کنید و در دفتر خود بنویسید و یا صفحاتی را در این دفتر به موضوعی اختصاص دهید. مثلاً: رنگ‌ها و اشکال، حیوانات، پول، مسافرت، غذاها و میوه‌ها و  ….
کسب مهارت یادگیری زمانی حاصل می‌شود که بتوانید لغات را به روش‌های گوناگون مانند متضاد، مترادف، ریشه کلمات و … مورد بررسی قرار داده و جستجو نمایید. پس در نتیجه برای یادگیری می‌توانید روش‌های متفاوتی را امتحان نمایید.
همیشه سعی کنید جملات و پاراگراف های کوتاه را بخوانید: صرفآ حفظ لغت کافی نمی باشد. دانشجویان می-بایست جایگاه لغت در جمله را به درستی تشخیص دهند و کاربرد آن را یاد بگیرند. به همین دلیل می بایست جملات و پاراگرافهای کوتاه را همیشه مطالعه و بررسی نمایند.
حفظ کردن لیستی از کلمات به صورت روزانه، در یادگیری کافی نمی‌باشد و عمدتا این یک اشتباه بزرگ می‌باشد. با کلماتی که به صورت روزانه فرامی‌گیرید جملات و پاراگراف بسازید درواقع می‌بایست جمله سازی کنید.

تصویرسازی ذهنی

به کمک این شیوه دانشجویان کلمه های انگلیسی را با کلمه های فارسی که تلفظ یا املای نزدیک بهم و یا مشابهی دارند به نحوی به هم مرتبط می کند که ضروری نیست حتماً از نظر معنایی باهم ارتباط داشته باشند. مثلاً اگر دانشجویی برای اولین بار به لغت cursory (کرسری: به معنی سرسری – از روی عجله) برخورد، متوجه می‌شود که تلفظ آن مثل خود کلمه ”سرسری” در فارسی می باشد.
کلمه shatter (شاتر به معنی خورد کردن – داغون کردن – شکستن) برای تصویرسازی می‌توان از این جمله استفاده کنید “رفتم نونوایی یکی بی‌نوبت اومد نون بگیره شاطر قاطی کرد زد همه چی رو خورد و داغون کرد”
این روش به دانشجویان در به خاطر سپردن لغات کمک می کند و همینطور تجربه ثابت کرده که هر چه تصور ساخته شده در فکرتان عجیب تر باشد، یادآوری آن راحت‌تر می باشد.

مطالعه

دانشجویان با مطالعه می توانند دایره لغات خود را گسترده تر کنند، هر چند بیشتر زبان‌شناسان معتقد هستند کسانیکه می‌خواهند ب زبان دیگری تسلط پیدا کنند، نخست می بایست حداقل بین 3000 تا 5000 لغت و هم خانواده یا مترادف‌های آنها را یاد بگیرد تا بتواند معنی دقیق کلمه را با در نظر گرفتن متن درک کنند. بنابراین می‌توانند تا حدامکان وقت آزاد خود را به مطالعه متن‌های انگلیسی چون داستان‌های کوتاه، اخبار و مقالات و … اختصاص دهند.
زمانی که با کلمه جدید مواجه شدید، ابتدا سعی کنید معنی آن را به وسیله ی بقیه متن و معنی کلی متن حدس بزنید و بعد اگر پیروز نشدید با رجوع به دیکشنری معنی دقیق آن را بیابید.
تعداد زیادی از لغت و کلمه ها از متن یاد گرفته می شوند. هر قدر دانشجویان بیشتر با لغات در ارتباط باشند کلمه های بیشتری فرا می گیرند.
صرفآ حفظ لغتات کافی نمی باشد. دانشجویان می بایست جایگاه لغتات در جمله را به درستی تشخیص دهند و کاربرد آن‌را بیاموزند. به همین دلیل می بایست جملات و پاراگراف‌های کوتاه را همیشه مطالعه و بررسی نمایند.

فیلم

تماشای فیلم به زبان انگلیسی باعث افزایش دایره لغات دانشجویان می شود. گفته شد اگر دانشجویان هر هفته 3 فیلم تماشا کنند و در هر فیلم حداقل 10 کلمه جدید فرا گیرند پس از حدود 6 ماه نزدیک به 700 لغت و اصطلاح جدید آموخته‌اند. در نظر

داشته باشید این تعداد لغات حداقل لغاتی می باشند که دانشجویان با صرف کمترین هزینه و سپری کردن یک فرآیند دوست داشتنی می‌توانند یادبگیرند.
بنابراین تماشای فیلم جهت آموزش زبان و یادگیری کلمه ها در برنامه‌ی آموزشی خود بگنجانید.

بهترین شیوه فراگیری گرامر زبان انگلیسی

دستور زبان و تدریس گرامر زبان انگلیسی

دانشجویان برای مسلط شدن به زبان انگلیسی در ابتدا می بایست گرامر زبان انگلیسی را یادبگیرند. تا وقتی دانشجویان به صورت عمیق مفاهیم گرامری را یاد نگرفته باشند، نمی توانند به صورت منطقی جملات انگلیسی را بیان کنند. بیشتر دانشجویان فراگیری گرامر را مشکل و کسل کننده می دانند. در این صورت با یادگیری تکنیک مناسب، می‌توان روش های جدیدی را برای فراگیری و درک مفاهیم گرامری پیدا کرد. ولی از سویی برخی دانشجویان در گفت‌گوها تنها سعی در بیان منظور خود به طرف مقابل دارند و به این نکته کمتر توجه می‌کنند که بهتر است منظور خود را با جمله های درست و مناسب بیان کنند.
از این رو دانشجویان بیشتر مواقع در گفتگوهای خود به نکات گرامری توجه نمی کنند و به آن اهمیت نمی-دهند. اما در حقیقت در جملات امری بکارگیری صحیح ساختار بسیار مهم می باشد.

شیوه های یادگیری گرامر زبان

1- عبارات

بسیاری از دانشجویان با وجود دانستن معنی خیلی از عبارات و مفاهیم گرامری باز هم نمی توانند جمله را صحیح و کامل (از لحاظ گرامری)، با قرار دادن کلمات در کنار هم بسازند. این مشکل بیشتر به خاطر اهمیت ندادن دانشجویان به بخش عبارات (کلمه‌بندی) می باشد که مربوط به گرامر زبان انگلیسی است. کلمه ها در شکل گیری جملات نقش اساسی را بازی می‌کنند. مهم نیست کلمه های زیادی را بدانید ولی داشتن قابلیت ایجاد و استفاده از عبارت ها از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد. دانشجویان فقط در شرایطی می توانند خود را سخنران انگلیسی بدانند که توانایی استفاده از تعداد کمی لغات گوناگون را در موقعیت های مختلف داشته باشند.

2- توجه کردن به تفاوت ها

گرامر در زبان انگلیسی به دو صورت گرامر نوشتاری و گرامر محاوره ای می‌باشد. ممکن است پایه و اساس هر دو گرامر یکسان باشد، ولی استفاده از هر کدام متفاوت است. دستور زبان انگلیسی کمی پیچیده‌تر و رسمی می باشد ولی می توانید از راه میانبر در گفتگوهای انگلیسی استفاده کنید.

3- دوری از ترجمه تحت اللفظی

عموماً برای انگلیسی صحبت کردن و یا نوشتن جملات انگلیسی تلاش می کنید لغات را با توجه به زبان مادری ترجمه کنید که این کار اصلاً صحیح نمی‌باشد، زیرا ممکن است ترتیب واژه و مفهوم گرامری زبان مادری با زبان انگلیسی فرق داشته باشد. بنابراین تلاش کنید ترجمه تحت‌اللفظی نداشته باشید، زیرا ممکن است در ترجمه کردن اشتباه کنید.

4- تمرین و تکرار

تمرین و تکرار مداوم گرامر به دانشجویان کمک می کند تا به سخنران خبره ای در زبان انگلیسی تبدیل شوند.

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

پیمایش به بالا