1 اردیبهشت 1403 ساعت 9:40

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

تقویت مهارت خواندن، نوشتن و شنیدن دانشجویان در زبان انگلیسی

تقویت مهارت خواندن، نوشتن و شنیدن دانشجویان در زبان انگلیسی

کسب مهارت هایی از قبیل مهارت شنیداری، مهارت خواندنی و مهارت نوشتاری در زبان انگلیسی برای دانشجویان بسیار مهم است. در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم‌یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گردآوری شده است، سعی می شود …

کسب مهارت هایی از قبیل مهارت شنیداری، مهارت خواندنی و مهارت نوشتاری در زبان انگلیسی برای دانشجویان بسیار مهم است. در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم‌یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گردآوری شده است، سعی می شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با تقویت مهارت خواندن، مهارت نوشتن و مهارت شنیدن در زبان انگلیسی جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.

تقویت مهارت شنیداری در زبان انگلیسی

برخی دانشجویان معتقدند مهارت شنیداری سخت‌ترین مهارت زبان انگلیسی می باشد و عموماً برای فراگیری این مهارت با مشکل مواجه می شوند. اما بدانیم یادگیری هر مهارتی در هر زبانی شیوه های خاص خودش را دارد و استفاده از شیوه های صحیح به یادگیری راحت تر این مهارت کمک خواهد کرد.

 تقویت مهارت خواندن، نوشتن و شنیدن دانشجویان در زبان انگلیسی

نکات موثر در تقویت مهارت شنیداری

1- برای شروع فرض کنید کودکی هستید که تازه متولد شده‌اید. به همان صورت که نوزاد قبل از شروع به حرف زدن فقط گوش می دهد، دانشجویان هم می بایست زمان زیادی را به تمرین گوش دادن اختصاص دهند و نباید انتظار داشته باشند که در زمان کوتاه بتوانند مهارت لازم در این زمینه را بدست آورند. دانشجویان می بایست با پشتکار و بسیار صبور باشند.

2- دانشجویان می‌بایست در ابتدا به مکالمات کوتاه انگلیسی با لغات و جملات ساده گوش دهند، بعد از مدتی با افزایش مهارت، دانشجویان می بایست زمان مکالمات و میزان سخت بودن لغات و عبارات استفاده شده را بیشتر کنند.
3- به طور مرتب دانشجویان باید به گوش دادن بپردازند تا به آن عادت نمایند. به خاطر داشته باشند که دو گوش و یک زبان داریم یعنی کمتر حرف بزنیم و بیشتر گوش دهند.
4- دانشجویان در هر مرحله یادگیری، سعی نمایند بیشتر وقت خود را به شنیدن مطالبی اختصاص دهند که برای آن‌ها محبوب می‌باشد و یا اطلاعاتی درباره آن دارند، در این صورت می توانند طولانی مدت و بدون خستگی به مطالب انگلیسی گوش دهند.
5- در صورتی که دانشجویان معنی واژه یا عبارتی را در ذهن ندارند، می توانند با در نظر داشتن مفاهیم کلی چیزی که گوش می دهند، به راحتی کلمه یا عبارت را حدس زده و ابهامات ذهن را به آسانی حل نمایند.
اگر مهارت شنیداری دانشجویان افزایش پیدا کند، به راحتی می توانند با لهجه ای مناسب با دیگران تعامل راحتی داشته باشند.
دانشجویان با گوش دادن مداوم به مکالمات و فایل‌های صوتی انگلیسی بعد از مدت کوتاهی می توانند مثل یک آمریکایی زبان یا یک انگلیسی زبان صحبت کنند. بنابراین تقویت مهارت شنیداری می تواند بر صحبت کردن دانشجویان مؤثر باشد.

 تقویت مهارت خواندن، نوشتن و شنیدن دانشجویان در زبان انگلیسی

تقویت مهارت خواندن در زبان انگلیسی

دانشجویان برای خواندن مطالب از روش خاص خود استفاده می‌کنند، اما روش هایی برای افزایش مهارت وجود دارد. تقویت مهارت خواندن در زبان انگلیسی به اندازه ی مهارت های دیگر چونSpeaking ،Listening  و  Writing  اهمیت دارد که یادگیری آن با دیگر مهارت ها تأثیر مستقیم دارد.
اساسی ترین نکته در افزایش مهارت خواندن در زبان انگلیسی، متمرکز شدن بر روی هدف یا عنوان متن است هر نوشته شامل یک عنوان می باشد و نویسنده در چهارچوب پاراگراف ها تلاش می کند، تا یک مفهوم را به خواننده برساند. هر پاراگراف شامل یک یا چند جمله اصلی می باشد که عموماً مابقی جمله ها برای حمایت و یا توضیح بهتر جمله نوشته می شوند. این جمله ها Supportive می باشند. دانشجویان هم می‌توانند جهت نوشتن از همین الگو استفاده کنند.
دانشجویان مطمئناً به شیوه درک مطلب آشنایی دارند. در این روش افزایش تمرکز ذهن بر روی دریافت مفهوم می باشد و کمتر به خود کلمه تمرکز دارند. این شیوه‌ی مفیدی جهت خواندن و آموزش زبان انگلیسی می باشد. شیوه درک مطلب شبیه روش

Scan and Skim یا به شکل ساده، تندخوانی نوشته می باشد. در این روش تلاش می کنیم تا مفاهیم اصلی را بدون توجه به جزئیات متن با بررسی سریع نوشته به دست آوریم.

نکات اساسی برای تقویت مهارت خواندن در زبان انگلیسی

1- نداشتن توجه به کلمه‌هایی که معنای آن‌ها را نمی دانند.
2- توجه به ساختار جمله، کلمه ها در جمله معنی واقعی خود را دارد و معنی کلمه به تنهایی نمی تواند کمک کند و لازم است علاوه بر تمرکز بر کلمه به معنی جمله بیشتر توجه شود.
3- انگلیسی فکر کنید، یعنی معنی کلمات را به صورت انگلیسی به ذهن بسپارید و دیکشنری انگلیسی را استفاده نمایید و کمتر به دیکشنری فارسی وابسته باشید.
4- سعی کنید هدفمند بخوانید. یعنی به جای روزنامه وار خواندن تلاش در متوجه شدن هدف نویسنده داشته باشید و کلمات اصلی و کلیدی را پیدا کنید.
تند خوانی
معمولاً دانشجویان سعی دارند با کمترین تلاش و بیشترین سرعت به مفهوم اصلی مطلب برسند. ممکن است این استراتژی را «تند خوانی» نامید اما در این استراتژی مغز تلاش دارد در حد امکان لغات کمتری را بخواند و به هر کلمه کمتر از یک ثانیه زمان اختصاص دهد. شاید زبان‌آموزان از این استراتژی جهت خواندن متون انگلیسی استفاده کنند.

خصوصیات استراتژی تند خوانی:

1- کلمات چون حروف اضافه و حروف تعریف دیده نمی شود. چشم فقط بر کلماتی از قبیل اسامی، افعال، صفات و قیدهای اصلی متوقف می شود.
2- وجوه کلمه دیده نمی شود. (مثل قسمت دوم یا سوم بودن افعال).
3- به املای دقیق کلمه دقت نمی شود. مغز کل کلمه را از روی شکل آن تشخیص می‌دهد و آن را به صورت حرف به حرف بررسی نمی کند و این به اثبات رسیده است.
هرچند «تند خوانی» روش خیلی خوبی جهت صرفه‌جویی در زمان می باشد، ولی مشکل این است که دانشجویان برای درک یک مطلب به حروف اضافه نیاز ندارند. استفاده از حروف اضافه هنگام نوشتن مطلبی یا صحبت کردن با دیگران کاربرد بیشتری دارد.

تقویت مهارت نوشتن در زبان انگلیسی

از میان چهار مهارت زبان انگلیسی، اصلی ترین مهارت در آموختن و تقویت زبان انگلیسی مهارت نوشتاری (Writing) می باشد که عموماً مورد توجه زبان‌آموزان و مدرسان می‌باشد.

نکاتی جهت یادگیری و تقویت مهارت نوشتن در زبان انگلیسی

1- به علائم نوشتاری توجه داشته باشید، خصوصاً به «ویرگول» و «نقطه» چون این دو علامت مسیر فکرتان را تنظیم می کند و به آن جهت می دهد و به دانشجویان کمک می کند تا روانتر بنویسند.
2- بهتر است در حین نوشتن متن از ویرایش و تصحیح خود دست بردارید، نوشتن و ویرایش کاملاً از هم مجزا هستند به صورتی که هر کدام در مغز از نمیکره مخصوص خود استفاده می کنند. سعی کنید برای این کار زمان بیشتری اختصاص دهید چون انجام هم زمان آنها نتیجه مطلوبی ندارد.

3- دانشجویان اگر حداقل روزی 20 دقیقه برای نوشتن زمان بگذارند، می توانند در مدت کوتاه به تغییرات مهارت نوشتاری خود پی ببرند. ایده های نو در حین نوشتن متن های جدید به ذهن خطور می‌کند نه هنگامی که در گوشه ای فقط به نوشتن فکر می کنید. با نوشتن ایده های خود به مرور ذهنتان به یک ذهن خلاق در نوشتن متن جدید تبدیل می شود.
4- بهتر است دانشجویان هیچگاه از انتقاد متن خود توسط خواننده نهراسند و در هر زمان آن را در اختیار افراد دیگر قرار دهند تا بتوانید عملکرد خود را در مهارت نوشتن متن ارزیابی کنید. از انتقاد دیگران نسبت به متن خود غمگین نشوید و از وقتی که در اختیار شما قرار دادند تا متن را بخوانند تشکر نمایید، انتقاد آن‌ها تحلیل و بررسی نمایید و اگر درست بود به تصحیح اشتباهات نوشتاری خود بپردازید.
5- بهتر است دانشجویان برای نوشته‌ی خود محدودیت لغات قرار دهند. مثلاً بعد از انتخاب موضوعی برای نوشتن متن، حداکثر از 400 کلمه برای انتقال مفاهیم به دیگران استفاده کنند. این کار دامنه فکری را محدودتر و تمرکز را بر نکات مهم  بالا می برد. دانشجویان باید نوشته های متن خود را کوتاه کنند تا بتوانند خواننده را ببیشتر جذب نمایند. اگر نوشته‌ها بیش از حد استاندارد باشند شاید به نظر خواننده خسته کننده بیاید و موجب امتناع خواننده از ادامه‌ی مطالعه شود.
دانشجویان با فراگیری نکات بالا می توانند مهارت نوشتن خود را در زبان انگلیسی بالا ببرند. بهتر است بدانید با تمرین همیشگی نوشتن متن، کلمه های سخت برایتان آسان و همچنین تأثیر مثبتی بر املای شما خواهد داشت.
بهتر است دانشجویان جهت پیشرفت در کسب مهارت نوشتن متون زبان انگلیسی هر چند وقت یکبار مروری بر نوشته ها قبلی خود داشته باشند.

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

پیمایش به بالا