6 اردیبهشت 1403 ساعت 8:23

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

اهمیت یادگیری زبان دوم برای دانشجویان

اهمیت یادگیری زبان دوم برای دانشجویان

یادگیری زبان در طول تاریخ بسیار مهم بوده است و بسیاری از متفکران و دانشجویان عمر خود را صرف آن کرده اند. در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم‌یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گردآوری شده است، سعی  می شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با اهمیت یادگیری زبان دوم جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.

چگونگی یادگیری زبان

زبان ممکن است از اساسی‌ترین موضوعاتی باشد که دانشجویان چندان به آن اهمیت نمی‌دهند. وقتی خودمان را شناختیم تلاش به درک روش صحبت کردن و بازی با لب ها و زبان دیگران داشتیم تا بتوانیم از آن ها یاد بگیریم صحبت کنیم. شاید در نظر داشتیم از این طریق راحت‌تر به بیان درخواست های خود می توانیم بپردازیم، در صورتی که خیلی هم در اشتباه نبودیم. فکر کنید اگر زبان مادری بلد نبودیم قادر به بیان درخواست های هرچند کوچک هم نبودیم. برای دانشجویان راهی جهت یادگیری فلسفه، ریاضیات، سیاست و حتی تمدن نیز وجود نداشت.
حال که حرف از زبان مادری به میان آمده است بد نیست بدانید به عقیده بسیاری از متفکران مثل نوام چامسکی، انسان زبان مادری را نمی آموزد بلکه فرا می گیرد. یعنی کودک با زبان مادری به دنیا می آید و محیط اطراف فقط به بهتر یادگیری زبان کمک می کند.
یادگیری زبان در طول تاریخ بسیار مهم بوده است و بسیاری از متفکران و دانشجویان عمر خود را صرف آن کرده اند. اهمیت اساسی زبان سبب به وجود آمدن نظریه زبانشناسی شده است. نظریه ای می باشد که زبان را به اندیشه مرتبط می‌سازد. با توجه به نظریه زبانشناسی، زبان های مختلف بر روی دید ما به دنیا تأثیر می گذارد. به طور مثال در برخی زبان ها کلمات بیشتری جهت توصیف رنگ‌ها و یا احساسات وجود دارد. این موضوع یعنی کسانی که با آن زبان صحبت می‌کنند، با مساله رنگ یا احساس به‌طور گوناگون درگیر بوده‌اند. در بسیاری از زبان‌ها از واژه‌های خاص برای ابراز احساسات و پدیده های طبیعی استفاده می کنند در صورتی که در زبان فارسی برای این موارد لغتی وجود ندارد.

 اهمیت یادگیری زبان دوم برای دانشجویان

اهمیت زبان دوم برای دانشجویان

اگر دانشجویان در دوران کودکی شروع به یادگیری زبان دوم نکنند، در دوران جوانی و دانشجویی نمی‌توانند یک دو زبانه واقعی باشند. ولی در حقیقت در هر دوره از زندگی کودکی، نوجوانی، جوانی و یا بزرگسالی دانشجویان می توانند زبان دوم را فرابگیرند.

زمانی که دانشجویان در کودکی به طور همزمان شروع به یادگیری دو زبان را باهم می‌کنند، در واقع در محیطی قرار می‌گیرند که به صورت همزمان از دو زبان استفاده می‌نمایند به صورت ناخودآگاه زبان دوم را پس از زبان اول یاد می‌گیرند.
بیشتر دانشجویان دو زبانه در آغاز تک زبانه بوده‌اند. آنها برای شروع، زبان اصلی را فراگرفته‌اند و بعد زبان دوم را معمولاً با ورود به مدرسه و یا دانشگاه یاد می گیرند. در واقع میلیون ها انسان در دنیا از این روش دو زبانه می شوند و بعد با توجه به کشوری که در آن اقامت دارند شاید به فراگیری زبان سوم (و حتی چهارم) به عنوان یک واحد درسی بپردازند.

احتمال دوزبانه شدن در سن بالا

جهت یادگیری زبان جدید و ادامه زندگی با دو یا چند زبان هیچ ‌گونه محدودیت سنی وجود ندارد. برخی مواقع جز مهارت تلفظ، هیچ محدودیتی در میزان فراگیری زبان جدید توسط دانشجویان وجود ندارد.
نیاز دانشجویان جهت برقراری ارتباط با دیگران، تحصیل یا کار، شرکت در فعالیت های اجتماعی و … نیاز به آموختن زبان دارند که عموماً این نیاز موجب اکتساب زبان می شود.

آیا نیاز به دوزبانه شدن است؟

پاسخ این سؤال بستگی به دانشجویان دارد که آیا به آن نیاز دارند یا خیر! شاید در آغاز زندگی نیازی به زبان دوم نباشد و به همین دلیل فراگیری زبان دوم به زمانی دیگر موکول می شود. در صورتی که به زبان دوم نیازی نباشد امکان دارد یاد گرفته نشود.
آخرین موردی که باید مدنظر قرار گیرد فصیح بودن کلام است. اکثر محققان اعتقاد دارند که دانشجویان هر چه زودتر شروع به یادگیری زبان دوم کنند، زیرا آن زبان را به صورت کامل فرا می‌گیرید و در آن متبحر می‌شوید. بهتر است فراگیری آموزش تلفظ زبان دوم را در سنین پایین آغاز نمایید، اما هستند کسانی که در سنین بالاتر نیز به یادگیری زبان دوم پرداخته‌اند و بدون هیچ لحجه‌ای صحبت می‌کنند.

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

پیمایش به بالا