5 اردیبهشت 1403 ساعت 6:51

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

مراحل راه اندازی یک استارتاپ توسط دانشجویان

مراحل راه‌اندازی یک استارتاپ توسط دانشجویان

استارت‌آپ یک کارآفرینی مدرن می‌باشد. استارت‌آپ فعالیتی است که قسمتی از آن بر پایه فناوری می‌باشد. لزوماً یک استارت آپ مبتنی بر فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات نمی‌باشد، ولی تمام استارت‌آپ‌ها برای اینکه رشد خوبی در کنار رقبای خود داشته باشند از وب، موبایل، اینترنت و تکنولوژی‌های مرتبط استفاده می‌کنند. در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم‌یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گرد‌آوری شده است، سعی میشود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با مراحل انجام استارتاپ جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.

مراحل راه‌اندازی استارتاپ

استارت‌آپ یک کارآفرینی مدرن می‌باشد. استارت‌آپ فعالیتی است که قسمتی از آن بر پایه فناوری می‌باشد. لزوماً یک استارت‌آپ مبتنی بر فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات نمی‌باشد، ولی تمام استارت‌آپ‌ها برای اینکه رشد خوبی در کنار رقبای خود داشته باشند از وب، موبایل، اینترنت و تکنولوژی‌های مرتبط استفاده می‌کنند. پس در نتیجه استارت‌آپ یک سازمان است که با هدف یافتن یک مدل کسب‌وکار تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر در یک مدت زمان مشخص به وجود می آید.

مراحل یک استارتاپ

دانشجویان برای اینکه بتوانند در کسب‌وکار و ایده‌ی ذهنی خود موفق شوند می‌بایست مراحلی را طی کنند:

مرحله ایده پردازی 

 

استارتاپ دانشجویی

وقتی تنها چیزی که از یک استارت‌آپ وجود دارد، یک ایده می‌باشد و هنوز محصولی ساخته نشده، یعنی ایده‌پردازان در این مرحله قرار دارند. در این مرحله امکان دارد تعداد دانشجویانی که یک تیم‌کاری را برای شروع استار‌آپ تشکیل می‌دهند کم باشد. در این زمان تمام اعضا وقت خود را صرف ایده‌پردازی، مطالعه بازار و شناسایی نیاز مشتریان بالقوه می‌کنند. تمام اعضای تیم معمولا اکثرا در جایی دیگر مشغول به کار می‌باشند و برای کسب موفقیت و رسیدن به آرمان‌های شغلی خود شروع به کاری جدید می‌کنند و ساعاتی از وقت خود را صرف پیدا کردن ایده‌ای نو می‌کنند.
در این مرحله دانشجویان و ایده‌پردازان تلاش می‌کنند تا با فضای یک شرکت استارت‌آپ آشنا شده و شروع به ایجاد و ساخت ارتباط‌های لازم جهت تشکیل تیم بپردازند.

مرحله کاشت ایده و مساله

 

در این مرحله تیم تشکیل دهنده استارت‌آپ، خود موسسین و یک تا پنج نفر دیگر می‌باشد. در این مرحله دانشجویانی که موسس استارت‌آپ هستند، می‌بایست تصمیماتی که براساس مرحله‌ی قبل گرفته‌اند را  به صورت آزمایشی وارد بازار نمایند تا به آنالیز مشتریان خود بپردازند و بازخورد ابتدایی مورد نیاز را دریافت نمایند و خود را برای ارائه‌ی محصول نهایی آماده کنند. اکثر استارت‌آپ ها در این مرحله درآمد ندارند و مشریان از محصولات و سرویس آن‌ها به صورت مجانی استفاده می‌کنند.

مرحله تولد یک استارت‌آپ

یک مرحله از مرحله قبل به سوی پیشرفت گام برداشته‌اند و وقت آن رسیده دانشجویان موسس آنالیزهایی که از نتایج و بازار هدف و گروه مشتریان در مرحله قبل به دست آورده‌اند را مورد بررسی قرار دهند و کار خود را شروع کنند. در این مرحله مشتریان از حالت رایگان و آموزشی خارج شده و به مرحله‌ی خرید می‌رسند یعنی می‌توانید درآمدزایی کنید، اگرچه ممکن است هنوز به سود نرسیده باشید ولی می‌توانید مشتریان را جدی محسوب نمایید و شروع کنید مشتریان خود را افزایش دهید. بیشتر استارت‌آپ‌ها در این مرحله، بسته به نوع فعالیت‌شان از تیم‌های ۵ تا ۲۰ نفره تشکیل می‌شوند.

مرحله رشد استارت‌آپ

در این مرحله درآمد استارت‌آپ هنوز به سودآوری نرسیده است و بازار هدف هنوز خیلی وسعت پیدا نکرده اما محصول یا خدمت در بازار شناخته شده می‌باشد. دانشجویان موسس در این مرحله با برنامه‌ریزی قدم برمی‌دارند. افکار و اهداف خود را سازمان‌دهی می‌کنند، در واقع با نداشتن یاس و ناامیدی به زودی به مرحله‌ی درآمدزایی می‌رسند. سهم سودآوری این استارت‌آپ‌ها از بازار، در حال حاضر بسیار کوچک می‌باشد و برای بیشتر شدن این سهم می‌بایست محصول خود را توسعه دهند و سرویس‌های جدیدتری را ارائه دهند. در این مرحله به دلیل ساختار یافته شدن تیم استارت‌آپ بخش محصول، واحد بازاریابی، مالی، منابع انسانی، پشتیبانی و … نیز به این تیم اضافه می‌شود.

مرحله بلوغ استارت‌آپ

زمانی که استارت‌آپ یا کسب‌وکار و یا هر فعالیتی را شروع می‌کنید، در جلوی راه خود مرحله‌ی اوج و بلوغ را می‌بینید. در این مرحله ایده‌ی شما به ثمر رسیده است و می‌توانید نتایج عملکرد خود را ببینید در واقع همان مرحله‌ی سودآوری می‌باشد. با توجه به وضع کنونی در ایران شاید تعداد استارتاپ‌هایی که در این مرحله قرار دارند هنوز کم می‌باشد.
برای ایجاد و رشد یک استارتاپ، هنگام اقدام به دریافت سرمایه یا امکانات مورد نیاز می‌بایست به افرادی که درک درستی دارند و یا مشاوران متخصص می‌باشند، مراجعه کنید. زمانی شرکت‌های سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپی سرمایه‌گذاری می‌کنند که دست کم مرحله‌ی ایده را پشت سر گذاشته و حداقل یک نمونه کاربردی از محصول و سرویس خود ایجاد کرده باشند. برای ایجاد شروع یک ایده در وجه ی اول، سرمایه‌گذاران متناسب با نیاز ایده، سرمایه و خدمات مورد نیاز را در اختیار صاحبان ایده یا همان دانشجویان موسس استارت‌آپ قرار می‌دهند.

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

پیمایش به بالا