7 اردیبهشت 1403 ساعت 23:09

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

آشنایی دانشجویان با طرح کسب و کار

آشنایی دانشجویان با طرح کسب و کار

آشنایی دانشجویان با طرح کسب و کار (Business Plan)

یک طرح کسب ‌و کار نوشته‌ای توصیفی و جامع در مورد کسب‌ و کار یک موسسه که حاوی گزارشی دقیق در خصوص تولیدات یا خدمات شرکت، روش‌های تولید، بازار و مشتریان، راهبرد بازاریابی، منابع انسانی، تشکیلات، نیاز به زیرساخت‌ها و تأمین نیازهای مالی، منابع تأمین مالی و نحوه استفاده از آن ها می باشد. در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گردآوری شده است، سعی می شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با طرح کسب و کار (Business Plan) جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.

طرح کسب و کار (Business Plan)

یک طرح کسب ‌و کار نوشته‌ای توصیفی و جامع در مورد کسب‌ و کار یک موسسه که حاوی گزارشی دقیق در خصوص تولیدات یا خدمات شرکت، روش‌های تولید، بازار و مشتریان، راهبرد بازاریابی، منابع انسانی، تشکیلات، نیاز به زیرساخت‌ها و تأمین نیازهای مالی، منابع تأمین مالی و نحوه استفاده از آن ها می باشد.

دانشجویان برای ایجاد یک کسب و کار جدید معمولا با مشکلاتی رو به رو می شوند، به همین دلیل بهتر است پیش از شروع فعالیت از یک نقشه و برنامه ریزی مناسب و بررسی جامع، این مشکلات را به حداقل برسانند. برنامه ریزی کسب و کار برای دانشجویان به عنوان ابزاری برای پیش‌بینی و مدیریت بهتر کسب‌ و کارهای موجود و یا جدید می‌باشد که از طریق توجه به اولویت‌های انجام کار، نظارت و ارزیابی پیشرفت کار و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده، انجام می گیرد. این گونه برنامه ریزی ها به دانشجویان کارآفرین کمک می کند تا مراحل مختلف و سخت کسب و کار را پشت سر بگذرانند و آمادگی های لازم را برای پیشبرد برنامه ها به دست می آوردند.

 آشنایی دانشجویان با طرح کسب و کار

دانشجویان، چشم انداز مالی کسب و کار خود را رسم می کنند و برآورد هزینه های لازم را برای راه اندازی کسب و کار انجام می دهند. پس از انجام برآورد هزینه، اگر به این نتیجه رسیدند که سرمایه لازم را برای سرمایه گذاری ندارند، می توانند ایده های خود را بر روی کاغذ نوشته و آن را به سرمایه‌گذاران در قالب یک برنامه کسب و کار منسجم ارائه دهند. با این روش می توانند ایده های ذهنی خود را به سرمایه گذاران انتقال دهند و آن ها را با ریسک های واقعی آشنا کنند و برای سرمایه‌گذاری ایده های خود جذب کنند.
قطعا برای راه اندازی یک کسب و کار، پیش روی دانشجویان راه های مختلفی با هزینه های متفاوتی وجود دارد. دانشجویان می بایست در آغاز کسب‌ و کار خود اطلاعات زیادی را جمع آوری کنند و بر تولید، بازاریابی و … نظارت داشته باشند، تا بتوانند بهترین تصمیمات را برای رسیدن به موفقیت بگیرند. علاوه بر جمع آوری اطلاعات و تمام نکات ذکر شده باید در برنامه ریزی خود تمام عوامل بیرونی مانند قوانین جدید، رقابت، تغییرات اجتماعی، تغییر نیازهای مصرفی یا فنّاوری جدید را در نظر بگیرند.

نکته:
طبق تحقیقات انجام شده دانشجویان و کسانی که بدون برنامه ریزی و مطالعه کسب و کاری را شروع می کنند، در مقابله با مشکلات اقتصادی و بازار توان کمتری را دارند و احتمال ورشکستگی آن ها نسبت به دانشجویانی که با برنامه ریزی جلو می روند بیشتر می باشد و امکان دارد که در کارشان موفق نشوند.

کسب و کار کوچک چیست؟

 آشنایی دانشجویان با طرح کسب و کار

اکثر دانشجویان می توانند با راه اندازی یک کسب و کار کوچک به یک کارآفرین نمونه و موفق تبدیل شوند.
بزرگ بودن و کوچیک بودن کسب و کار را می توان از معیارهای سنجش ابعاد کسب و کار مورد ارزیابی قرار داد که در ادامه ی مطلب به برخی از این معیار ها اشاره می شود:
•    سن کسب و کار
•    تعداد مشتریان
•    گردش مالی سالانه یا میزان درآمد سالانه
•    تعداد کارکنان
•    سرمایه گذاری اولیه
گاهی اوقات یک کسب و کار کوچک ده ها میلیارد تومان سالیانه گردش مالی دارد یا برعکس یک کسب و کار در کارگاهی صد نفری گردش سالیانه خیلی پایین تری دارد. در بعضی موارد حتی با گذشت چند سال امکان دارد کسب و کاری حتی اگر بزرگ، نمی خواسته و یا نمی توانسته مشتری جذب کند پس می توان گفت تعداد کارکنان زیاد می باشد اما بازار کسب و کار هنوز کوچک می باشد.

کسب و کار کوچک، با حداقل یکی از شاخص‌های زیر شناخته می‌شود:

•    سرمایه گذاری اولیه پایین (به نسبت عرف صنعت خودش)
•    کارآفرینی با سرمایه کم
•    تعداد کارکنان کم (شاید کمتر از ۲۰ نفر) و ظرفیت پایین برای ایجاد اشتغال
•    سن کم (در دوران تولد و رشد اولیه)

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

پیمایش به بالا