9 فروردین 1403 ساعت 21:58

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

همه چیز در مورد آزمون CEFR

آزمون CEFR

مقدمه:

CEFR یک مدرک زبان نیست بلکه یک ساختار ارزشیابی می باشد که دارای شش سطح A1، A2، B1، B2، C1، C2 می باشد. در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گرد آوری شده است.سعی می شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با آزمون CEFR جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.

همه چیز درباره ی آزمون CEFR

معرفی  CEFR

آزمون CEFR که اختصار یافته ی Common European Framework of Reference و در آلمانی GER ، در زبان ایتالیایی QCER و در زبان اسپانیایی MCER نام گرفته است یک معیار شش سطحی برای شناخت میزان مهارت های یک دانشجو در یادگیری زبان خارجی می باشد.
CEFR یک مدرک زبان نیست بلکه یک ساختار ارزشیابی می باشد که برخی به اشتباه آن را مدرک می دانند.
سطوح شش‌گانه‌ی مهارت در زبان خارجی
این شش سطح از سطح ابتدایی A1 شروع و تا سطح C2 پیشرفته ادامه پیدا می کند که به شرح ذیل می باشد.

آزمون CEFR -قدم یار-1

سطوح مرجع مشترک: شبکه‌ خودسنجی

 

cefr1

سطح A1

درک مطلب: مهارت شنیداری

اگر کسی به آرامی و روشنی صحبت کند دانشجو می تواند کلمات آشنا و عبارات بسیار مبتدی مربوط به خودش، خانواده‌اش و محیط اطرافش را تشخیص دهد.

درک مطلب: مهارت خواندن

دانشجو باید بتواند نام‌ها، لغات و جملات بسیار ساده، مانند اطلاعیه‌ها و پوسترها یا کاتالوگ‌ها را بخواند.

مهارت سخن گفتن: تعامل کلامی

در صورتی که فرد مقابل دانشجو مسائل را با کلمات ساده و سرعت پایین بیان و تکرار کند تا موضوعی را دانشجو بفهمد، قادر به تعامل می باشد.
دانشجو می‌تواند به پرسش های ساده ا‌ی مرتبط با نیازهای فوری یا موضوعات بسیار آشنا، پاسخ دهد و یا به از این گونه سؤالات را بپرسد.

مهارت سخن گفتن: تولید کلامی

دانشجو باید بتواند از عبارات و جملات ساده برای وصف مکانی که زندگی می کند یا کسانی که می شناسد استفاده کند.

مهارت نوشتن: نوشتن

دانشجو می‌تواند کارت پستالی کوتاه و ساده‌ مثلاً برای تبریک عید یا تولد بنویسد و فرم‌های حاوی جزئیات شخصی مانند نوشتن نام، ملیت و آدرس روی فرم ها را پر کند. cefr2

سطح A2

درک مطلب: مهارت شنیداری

دانشجو می تواند عبارات و کلماتی را که در روزمره به طور مکرر استفاده می شوند را مانند اطلاعات ابتدایی شخصی و خانوادگی، خرید، فضای منطقه‌ای، وضعیت اشتغال را بفهمد و نکات مهم پیام‌ ها و خبرهای کوتاه روان و ساده را درک نماید.

درک مطلب: مهارت خواندن

دانشجو باید قادر باشد نوشته‌ها و نامه های بسیار کوتاه و ساده را بخواند و در پیدا کردن اطلاعات ویژه‌ی قابل پیش‌بینی مطالب روزمره‌ی ساده مانند آگهی‌‌ها، بروشور‌ها، منو‌ها و جداول اطلاعات داشته باشد.
مهارت سخن گفتن: تعامل کلامی
دانشجو باید قادر به تبادل نظر درباره ی کارهای معمول که نیاز به تبادل ساده و مستقیم درباره ی موضاعات و فعالیت های آشنا هستند بپردازد و از عهده‌ی روابط کلامی اجتماعی ساده برآید، هر چند که نمی تواند مطلب را برای ادامه ی مکالمه درک کند.

مهارت سخن گفتن: تولید کلامی

دانشجو بتواند با توجه به مهارت های خود از اصطلاحات ساده‌ی مجموعه‌ی عبارات و جملات برای توصیف خانواده و دیگر افراد، شرایط زندگی، پیشینه‌ی تحصیلی و شغل فعلی یا آخرین شغلش استفاده کند.

مهارت نوشتن: نوشتن

دانشجو می بایست بتواند یادداشت‌ها و پیام‌های کوتاه مرتبط با حوزه‌های مورد نیاز فوری و حتی نامه و نوشته های بسیار ساده ی شخصی خودش را بنویسد.
cefr3

سطح  B1

درک مطلب: مهارت شنیداری

دانشجو می تواند درباره ی نکات مهم سخنرانی و مسائل آشنایی که معمولا در کار، مدرسه و مراکز تفریحی و … رو به رو می شود را درک کند و همچنین نکات مهم و موضوعات مورد علاقه ی شخصی و حرفه ای را که در برنامه های رادیویی و تلویزیونی زمانی که با آرامی و روشنی گفته شوند را بفهمد.

درک مطلب: مهارت خواندن

دانشجو می تواند نوشته هایی که در روزمره با آن‌ها سروکار دارد و مرتبط با شغلش هستند را بفهمد و همچنین وقایع، احساسات و آرزوها را در نامه های شخصی توصیف نماید.

مهارت سخن گفتن: تعامل کلامی

دانشجو می تواند زمانی که در سفر در منطقه ای با موقعیت هایی که رو به رو می شود با زبان مورد نظر از پس آن بربیاید. و همچنین می تواند بدون آمادگی قبلی در مکالمه ای که درباره ی موضوعی است که با آن آشنایی دارد و مرتبط با علایق و زندگی روزمره اش است مانند خانواده، علایق، کار، مسافرت و رویدادهای جاری وارد شود.

مهارت سخن گفتن: تولید کلامی

یک دانشجو باید بتواند با توجه به مهارت های آموخته ی خود تجربه ها و وقایع، آرزوها و آرمان هایش را با عبارات ساده بهم ارتباط دهد. و همچنین نیز دلایل و توضیحاتی برای عقاید و برنامه هایش به صورت خلاصه ارائه دهد. او باید بتواند داستان کتاب و یا فیلمی را مطرح  و یا نقل کند و عکس العمل هایش را توضیح دهد.
مهارت نوشتن: نوشتن
دانشجو می تواند درباره ی موضوع ای که به آنها آشنایی و علاقه دارد یک متن یکپارچه و ساده ای را بنویسد و همچنین در نوشتن نامه های شخصی تجربیات و احساساتش را بیان کند.
cefr4

سطح  B2

درک مطلب: مهارت شنیداری

دانشجو در صورتی که موضوعی را تا حدودی بشناسد می تواند سخنرانی و نطق های طولانی را درک کند و بحث را دنبال کند. همچنین بیشتر برنامه های خبری و برنامه های مرتبط با مسائل عادی را متوجه شود و اکثر فیلم هایی که به لهجه ی صحیح است را درک کند.

درک مطلب: مهارت خواندن

دانشجو باید با توجه به مهارت های خود نگرش ها و یا نظراتی را که نویسندگان در مقالات و گزارش های مربوط به مسائل جاری به کار برده اند را بفهمد و نیز نثر ادبی را درک کند.

مهارت سخن گفتن: تعامل کلامی

دانشجو می تواند بسیار روان و روشن با کسانی که گویش های بومی دارند بلافاصله و با روابط منظم، تعامل داشته باشد.و نیز دیدگاهش را در بحث های مرتبط با زمینه هایی که به آن ها آشنایی دارد را توصیف و پیگیری کند.

مهارت سخن گفتن: تولید کلامی

دانشجو می تواند در زمینه های مورد علاقه اش توضیحات روشن و دقیقی بدهد و درباره ی مسئله ای که شرح داده شده است نظر داده، معایب و مزایای آن را بیان کند.

مهارت نوشتن: نوشتن

دانشجو می تواند شرح وسیعی به صورت روشن و دقیق درباره ی موضوعات مورد علاقه اش بنویسد. درباره ی مقاله ای اظهارنظر کند و با ذکر دلیل آن مقاله را تائید و یا رد کند. همچنین نامه ای نوشته و روی وقایع تجارب شخصی یک فرد تاکید کند.
cefr5

سطح C1

درک مطلب: مهارت شنیداری

دانشجو در صورتی که سخنرانی ساختار روشنی نداشته باشد و حتی ارتباط به صورت غیرصریح برقرار می شود را درک کند. و اینکه فیلم های تلویزیونی را به راحتی بفهمد.

درک مطلب: مهارت خواندن

دانشجو می بایست مقالات تخصصی و دستورالعمل های فنی که حتی مرتبط با رشته ی تخصصی اش نیست را درک کند. و نوشته های اطلاعاتی و ادبی طولانی و پیچیده و تفاوت سبکی را تشخیص دهد.

مهارت سخن گفتن: تعامل کلامی

دانشجو باید بتواند بدون اینکه مشخص شده باشد در ذهنش به دنبال اصطلاحات بگردد و به روشنی و بدون مقدمه دیدگاه های خودش را عنوان کند. و برای اهداف اجتماعی و حرفه‌ای به شکلی انعطاف پذیر و کارآمد از زبان اسفاده کند. می تواند نظرات و عقایدش را عنوان کرده و در مکالمه شرکت داشته باشد.

مهارت سخن گفتن: تولید کلامی

دانشجو باید قادر باشد موضوع پیچیده ای را به روشنی ارائه داده، نکات خاص موضوع را توسعه بخشیده و با نتیجه گیری مناسب به پایان برساند.

مهارت نوشتن: نوشتن

دانشجو می تواند در متن واضح و روان که ساختاری عالی دارد، نکات مهم دیدگاهش را بیان کند. همچنین می تواند در نامه، مقاله و گزارش راجع به موضوعات پیچیده و دشوار بنویسد و درباره ی موضاعات مهم تاکید کند.
cefr6

سطح C2

درک مطلب: مهارت شنیداری

دانشجو تمام گویش هایی که به صورت رودررو باشد یا از رسانه های جمعی پخش شود را درک می کند، حتی زمانی که گویش های بومی به سرعت بیان شوند، اگر زمان کافی برای آشنایی با لحن فرد را داشته باشد قادر به درک آن نیز خواهد بود.

درک مطلب: مهارت خواندن

دانشجو باید قادر باشد تمام اشکال زبان نوشتاری از جمله متون نظری، که پیچیدگی ساختاری یا زبانی دارند را مانند دفترچه ی راهنما، مقالات تخصصی و آثار ادبی را بخواند.

مهارت سخن گفتن: تعامل کلامی

دانشجو می تواند به دلیل اینکه آشنایی خوبی با عبارات اصلاح شده و سبک گفتاری دارد بدون هیچ مشکلی در مکالمه و یا هر بحثی شرکت کند. و همچنین دیدگاهایش را به صورت روان بیان کند، در صورتی که متوجه اشتباهی در سخنانش شود می تواند حرفش را پس بگیرد و چنان با ساختاری جدید و هوشیاری آن را بیان کند که هیچ فردی متوجه آن نشود.

مهارت سخن گفتن: تولید کلامی

دانشجو می بایست در گفتارش ازساختاری منطقی کارآمدی استفاده کند و موضوع را با دلایل روشنی ارائه دهد که گیرنده متوجه نکات مهم شود و آن ها را در خاطرش بسپارد.

مهارت نوشتن: نوشتن

داشنجو باید قادر باشد با مهارت هایش متنی صریح و دقیق با شیوه ای مناسب بنویسد. و نیز بتواند نامه ها، گزارش ها یا مقالات پیچیده ای بنویسد به طوری که گیرنده بتواند به نکات مهم آن پی ببرد و در خاطرش بسپارد. می تواند چکیده ها، خلاصه ها و بازبینی های مرتبط با آثار حرفه ای یا ادبی را بنویسد.

سطوح مرجع مشترک: جنبه ‌های کیفی کاربرد زبان شفاهی

•    سطح A1

دامنه
از مجموعه ابتدایی واژه‌ها و عبارات آسان در ارتباط با جزئیات شخصی و موقعیت‌های دیداری خاص برخوردار است.
روانی
دانشجو می تواند از عهده‌ی اظهار سخنان مختصر، مجزا و از قبل دسته بندی شده، جستجوی اصطلاحات با درنگی طولانی، بیان لغاتی که آشنایی کمتری با آن ها دارد و از سرگرفتن مکالمه برآید.
تعامل
دانشجو می تواند مسائل جزئی و پیش پا افتاده شخصی را مطرح کند و پاسخ دهد و نیز به روشی ساده وارد مکالمه ای شود که کاملا به تکرار، عبارت‌بندی مجدد و اصلاح اتکا دارد.
انسجام
دانشجو می تواند لغات یا گروه لغات را با رابطه‌های خطی بسیار ابتدایی مانند «و» یا «بعد» به هم مرتبط سازد.

•    سطح A2

دامنه
دانشجو برای اینکه بتواند اطلاعاتی محدود را در موقعیت های روزمره‌ی ساده انتقال دهد از قالب جملات ابتدایی، عبارت‌هایی که به خاطر سپرده می شود و مجموعه لغات و فرمول های اندکی استفاده می کند.
دقت و صحت
دانشجو درصورتی که از نظر اصول و قواعد به نحوی اشتباهات اساسی دارد می تواند از برخی ساختارهای ساده به درستی استفاده کند.
روانی
دانشجو می تواند با سخنانی کوتاه هر چند با وقفه، اشتباه و بیان مجدد منظور خود را برساند.
تعامل
دانشجو می تواند به پرسش ها با عبارات ساده پاسخ دهد. و با میل خود می تواند زمانی که مکالمه را به ندرت می فهمد، ادامه دهد و دنبال کند.
انسجام
دانشجو می‌تواند گروه‌هایی از کلمات را با ربط ‌دهنده‌های ساده مانند «و»، «اما» و «چون» به هم ارتباط دهد.

•    سطح B1

دامنه
دانشجو برای بیان نظرات خود با کمی وقفه به درازگویی‌هایی درباره‌ی موضوعاتی نظیر خانواده، سرگرمی‌ها و علایق، کار، مسافرت و وقایع جاری گنجینه ی لغاتی کافی دارد و می تواند به این قبیل موضوعات بپردازد.
دقت و صحت
دانشجو از مجموعه لغاتی که در روزمره استفاده می شوند و کمابیش قابل پیش‌بینی هستند با دقت و درستی استفاده می کند.
روانی

دانشجو می تواند با توجه به وقفه ای که برای اصلاح واژگانش مخصوصا در جملات طولانی می اندازد به مکالمه ادامه دهد.
تعامل
دانشجو قادر است مکالمه ی رو در روی ساده ای که به موضوع آن آشناست و یا مورد علاقه ی او می باشد را شروع کند و به پایان برساند. می تواند بخشی از سخنان قبلی اش را که مورد توجه دیگران قرار گرفته است را تکرار کند.
انسجام
دانشجو می تواند با زنجیره ای خطی به هم پیوسته نکات مهم مجموعه ای از عناصر ساده دیداری و کوتاه را به هم ارتباط دهد.

•    سطح B2

دامنه
دانشجو با گنجینه ی کارآمدی که از لغات دارد می تواند با وجود برخی اشکال پیچیده ای، دیدگاه های خود را درباره ی اغلب موضوعات عمومی بدون جستجوی کلمات و بی وقفه با روشنی ارائه دهد.
دقت و صحت
دانشجو از مهارت های بالایی در زبان معیار برخوردار است و می تواند اغلب اشتباهاتی که موجب بدفهمی و اشتباهات دیگران می شود را اصلاح کند.
روانی
دانشجو با وجود وقفه‌های طولانی محسوس با کمی تردید می‌تواند جملاتی با کلمات، قالب ها و اصطلاحات یک نواخت بیان کند.
تعامل
دانشجو قادر است، در هنگام ضرورت مکالمه‌ای را شروع و پایان بخشد هر چند که نتواند این کار را با ظرافت انجام دهد. و هچنین می‌تواند قدرت درک خود را در گفت و گویی در زمینه‌ای آشنا ثابت کند و دیگران را به مکالمه دعوت کند.

•    سطح C1

دامنه
دانشجو با تسلط وسیعی که بر زبان دارد می‌تواند دیدگاه خود را واضح و با شیوه‌ای مناسب درباره‌ی موضوعات کلی، دانشگاهی، حرفه‌ای یا تفریحی بدون اینکه در بیان مقاصدش با محدودیتی روبه‌رو شود، بیان کند.
دقت و صحت
دانشجو در این سطح کمتر دچار اشتباه می شود و زمانی که اشتباهی رخ دهد می تواند آن را تشخیص دهد و اصلاح نمائد.
روانی
دانشجو می¬تواند دیدگاه های خود را بدون مقدمه و واضح بیان کند. ممکن است فقط موضوعاتی که از لحاظ نظری دشوار باشد با کمی مشکل رو‌به‌رو شود.
تعامل
دانشجو می‌تواند با توجه به مهارت‌های خود از میان گفتارهای دیگران مقدمه‌ای را برای شروع و ادامه‌ی سخنان خود در مکالمه با طرفین گفت‌وگو انتخاب کند.
انسجام
دانشجو می تواند گفت‌و‌گویی با بیان واضح و ساختاری عالی داشته باشد و از ارتباط دهنده‌ها و لغات انسجام دهنده در جملات به درستی استفاده کند.

•    سطح C2

دامنه
در این سطح دانشجو می تواند بیانی با معنایی دقیق تر و متمایز و بدون ابهامات را ادا کند. و تسلط خوبی بر عبارات غیراصلاح شده و زبان محاوه ای داشته باشد.
دقت و صحت
در این سطح دانشجو به بیان زبان سخت و پیچیده حتی زمانی که توجه اش به جای دیگر معطوف شده است تسلط کافی دست پیدا کرده است.
روانی
دانشجو می‌تواند دیدگاهش را با بیانی روشن و جریان طبیعی بدون بروز مشکل بیان کند و در صورت ایجاد مشکل حرفش را به راحتی پس بگیرد به گونه ای که طرف مقابل متوجه نشود.
تعامل
دانشجو می تواند با سهولت و مهارت از تمام ایما و اشاره های غیرلفظی استفاده کند، بدین وسیله می تواند سهم خود را در مکالمه های مشترک داشته باشد.
انسجام
دانشجو با مهارت های کسب کرده در این سطح می تواند با استفاده از ساختارهای الگویی و ربط-دهنده ها در گفت‌و‌گوهایی انسجام یافته و مناسب شرکت کند.

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

اسکرول به بالا