9 فروردین 1403 ساعت 12:53

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

دانلود رایگان جزوات حقوق ثبت

حقوق ثبت:

حقوق ثبت یکی از شاخه های مهم حقوق خصوصی به حساب می آید و هدف از آن دادن ضمانت اجراء به کلیه معاملاتی است که بر روی املاک و مستغلات صورت می پذیرد. بنابراین اگر مالکی مال غیر منقول خود را به ثبت نرساند، هیچ دفتر اسناد رسمی نمی تواند وی را مالک بشناسد.

شاخه‌های حقوق ثبت

حقوق ثبت خود نیز دارای انواع و شاخه‌هایی است که در ذیل به آن اشاره می‌کنیم:

ثبت املاک؛
ثبت اسناد؛
ثبت شرکت‌ها؛
ثبت نام تجاری؛
ثبت احوال؛
ثبت اختراع و طرح‌های صنعتی.

دانلود رایگان جزوات حقوق ثبت

شکلی یا ماهوی بودن قانون ثبت

محتوای مواد (قانون ثبت) بین دو قطب قانون شکلی و ماهوی در حرکت است و از ترکیب این دو، مقررات ثبت پدید می‌آید.

دامنه‌ی شمول قانون ثبت

با توجه به تعریف حقوق ثبت و نیز قانون ثبت اسناد و املاک مصوب ۱۳۱۰ با اصلاحات و الحاقات آن استفاده می‌شود که عمده‌ی محور و موضع ما در قانون ثبت، دو چیز است:

ثبت اسناد؛
ثبت املاک.

ثبت املاک از جنبه‌ی حقوقی و اقتصادی، اهمیت ویژه‌ای دارد و اکثر معاملات ثبت‌شده نیز مربوط به املاک و حقوق مربوط به املاک است.

ثبت اسناد

اسناد که مفرد آن سند است و سند اینگونه تعریف می‌شود که سند، عبارت است از هر نوشته‌ای که در مقام دعوا یا دفاع قابل استناد باشد. سند بر دو نوع است:

سند رسمی: اسنادی که در اداره‌ی ثبت اسناد و املاک یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مأمورین رسمی و در حدود صلاحیت آنها و بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند، رسمی هستند.
سند عادی: غیر از مواردی که درمورد اسناد رسمی ذکر شد، سایر اسناد، اسناد عادی هستند.

ثبت املاک :

املاک جمع ملک است و ملک از نظر حقوق ثبت و در رابطه با ثبت املاک، عبارت است از مال غیرمنقول، البته نه به‌معنای عام آن، بلکه به‌معنای اخص آن که در عرف هم ملک و املاک نامیده می‌شود و فقط شامل زمین و بنای احداثی در آن است. در حقوق ثبت بررسی بار معنایی سه واژه‌ی «مال، ملک و غیرمنقول» واجد نفع و اثر است که در ادامه مطرح می‌شود:

مال: عبارت است از دارایی و مجموع آنچه ملک شخصی است و به‌صورت اموال جمع بسته می‌شود؛ اما در اقتصاد، مال به هر چیزی اطلاق می‌شود که ارزش مبادله‌ای داشته باشد.
ملک: به معنای چیزی است که در قبضه و تصرف باشد و نیز زمین یا هر چیز دیگری که مال شخص باشد. بنابراین، مال و ملک هر دو به همه‌ی متملکات اطلاق می‌شود، هرچند که به سبب اهمیت یافتن بیشتر زمین و غیرمنقول درطی تحولات اجتماعی و اقتصادی، واژه‌ی ملک غالبا نزد ما در معنای اموال غیرمنقول به‌کار می‌رود. اموال به دو قسم منقول و غیرمنقول با تفاوت احکام آن، تقسیم می‌گردند.

منابع حقوق ثبت

الف) قوانین، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها

قانون ثبت اسناد و املاک سال ۱۳۱۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی: مهم‌ترین قوانین، لوایح قانونی و آیین‌نامه‌های مربوط به آن عبارتند از: مقررات مواد الحاقی به قانون ثبت مصوب ۱۳۵۱ و قانون مهم ثبت اسناد و املاک مصوب ۱۳۵۴ و آیین‌نامه‌های قانون ثبت املاک مصوب ۱۳۱۷ و همچنین آیین‌نامه‌های اجرایی مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا مصوب ۱۳۵۵ وزارت دادگستری و نیز مصوب ۱۳۸۷ ریاست قوه‌ی قضاییه.
قانون ثبت شرکت‌ها مصوب ۱۳۱۰ همراه با نظام‌نامه اجرایی قانون ثبت شرکت‌ها مصوب ۱۳۱۰ و آیین‌نامه‌های گوناگون و برخی از مقررات بین‌الملل، انتظام امور ثبت شرکت‌ها، علائم و اختراعات و مؤسسات غیرتجاری.
قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۱۳۵۴ و آیین‌نامه و مقررات الحاقی آن، از جمله آیین‌نامه‌ی دفاتر اسناد رسمی، مصوب ۱۳۱۷ و آیین‌نامه‌ی مصوب ۱۳۵۴.
قوانین ثبت احوال مصوب ۱۳۵۵ – ثبت شرکت‌ها و مؤسسات تجاری مصوب ۱۳۱۰ با اصطلاحات ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶.
قانون دریایی ایران مصوب ۱۳۴۲ و آیین‌نامه‌ی ثبت و بهره‌برداری از شناورها مصوب ۱۳۳۱ و ثبت انتقالات و معاملات کشتی‌ها مصوب ۱۳۴۴.

دستورالعمل و بخشنامه‌های گوناگونی تحت عنوان ثبت مدنظر است و در قوانین و تصویب‌نامه‌ها، مدنظر واقع نشده است. برخی از این امور، به‌واسطه‌ی اهمیت و نیز تعداد تکرارشان موردتوجه و بررسی کارشناسان ادارات و سازمان‌های ذی‌ربط قرار می‌گیرند و راه‌حل‌هایی که در آن موارد پذیرفته می‌شوند، در مواردی به‌صورت بخشنامه به واحد‌های اجرایی ابلاغ می‌شوند. با آنکه این بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها، اصولا نمی‌توانند از محدود حقوق و تکالیف قوانین موضوعه فراتر روند، خود از منابع قابل‌توجه حقوق ثبت به‌شمار می‌آیند. بسیاری از مقررات موضوعه ازجمله قوانین تجارت، آیین دادرسی مدنی مقررات مربوط به زمین شهری و زمین کشاورزی و غیر آنها، مواد و احکامی در زمینه‌ی امور گوناگون ثبتی آمده است، که حائز اهمیت و توجه هستند و نیز آن دسته از مقررات بین‌الملل که مستقیم و غیرمستقیم در احکام ثبتی ما تأثیر داشته‌اند.

ب) رویه‌ی قضایی

ج) دکترین (نظریه‌ی دانشمندان حقوق)

دانلود رایگان جزوات حقوق ثبت

از منابع آزمون مرکز وکلا قوه قضاییه، سردفتری، کارشناسی ارشد و اختبارِ کانون وکلا «حقوق ثبت» است، به همین جهت، بر آن شدیم که مجموعه کاملی از جزوات حقوق ثبت از اساتید برجسته را به رایگان برای داوطلبان آماده نماییم. مطالعۀ این جزوات برای تسط بر ماده‌ی امتحانیِ «حقوق ثبت اسناد و املاک» کافی است.

همچنین در راستای اهمیت دروس حقوق ثبت و دفاتر اسناد رسمی در آزمون سردفتری میتوان گفت 

۱- مفاد آزمون به سه دسته ی تخصصی(حقوق ثبت و دفاتر اسناد رسمی)، مشترک (حقوق مدنی، جزا و تجارت) و عمومی (فارسی و عربی) تقسیم می گردد.

۲- با توجه به ضعف داوطلبان در دروس حقوق ثبت و دفاتر اسناد رسمی، اهمیت این دروس نسبت به سایر، بیشتر می باشد.

هدف اصلی مجموعه و پرتال قدم‌یار فراهم نمودن مكانی پویا و بروز، جهت خبررسانی و همچنین استفاده رایگان دانشجویان گرامی از تمامی خدمات سایت می‌باشد. در این پرتال سعی می‌گردد دانشجویان، تمامی خدماتی که در طی دوران تحصیل و ارتقاء به مقاطع علمی بالاتر نیاز دارند را به صورت کامل و جامع دریافت نمایند.

آيا میخواهید در سایت قدم‌یار، خدمات و دانلودهای مربوط به رشته تحصيلی خود را رايگان دريافت نمایید!!!!

کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

فایلهای دانلودی

عنوان جزوه تقدیر دانلود
دانلود رایگان جزوه حقوق ثبت پیمان قنبری علی ابراهیمی
دانلود رایگان جزوه آموزشی دعاوی ثبتی و اسناد رسمی لازم الاجرا حسین مرادی --
آشنایی با سازمان ثبت احوال کشور --
دانلود رایگان نمونه سوال چندین دوره با جواب حقوق ثبت باتشکر از کتابخانه الکترونیکی پیام نور
دانلود رایگان جزوه حقوق ثبت (پایگاه نشر مقالات حقوقی حق گستر) زمانی --
دانلود رایگان جزوه حقوق ثبت اسناد و املاک دکتر مژگان موفقی با تشکر از
دانلود رایگان آموزشی دعاوی ثبتی و اسناد لازم الاجرا هاشمی --
دانلود رایگان مباحثی در باب حقوق ثبت علی ابراهیمی --
دانلود رایگان جزوه حقوق ثبت وحید ولیزاده خلیفه باتشکر از موسسه مشاهیر دادآفرین
دانلود رایگان نکات کلیدی و مهم حقوق ثبت باتشکر از وبلاگ حقوقی سعید شاکر

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

اسکرول به بالا