7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:16

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

نکات مهم شرکت در کنفرانس دانشجویی

نکاتی جهت کنفرانس موفق دانشجویان

دانشجویان با بررسی موضوعی، آن را به عنوان موضوع کنفرانس به استاد معرفی می کنند و بعد به جمع آوری و ویرایش اطلاعات آن می‌پردازند تا بتواند آن را در بین دانشجویان ارائه دهند. در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم‌یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گردآوری شده است، سعی می‌شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با کنفرانس موفق جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.
دانشجویان باید بدانند که با جستجوی موضوعی از اینترنت و کپی در word نمی توانند به راحتی برای ارائه در کلاس حاضر شوند. حتی اگر دانشجویان مطلب جذابی را از نظر خود در اینترنت پیدا کنند و از مطالعه آن لذت ببرند باز هم دلیل بر کنفرانس موفق داشتن نمی باشد. برخی دانشجویان با وجود عدم آگاهی بالا از یک موضوع، توانایی جذب کردن مخاطبان به خود را دارند. البته بهتر است بدانید که اکثر این افراد زندگی موفقی هم دارند.

۱- مسلط بودن به موضوع

دانشجویان پیش از کنفرانس با برنامه‌ریزی قبلی، می‌بایست به تحقیق در مورد موضوع ارائه و بررسی زوایای مختلف بپردازند و بهتر است قسمت‌های مختلف موضوع ارائه را با دقت بررسی نمایند تا کاملاً به آن مسلط بشوند که اگر دانشجویان مخاطب هر گونه سؤالی پرسیدند بتوانند به راحتی پاسخ دهند تا به چالش نخورند و برای این کار می توانند از اینترنت، کتاب و یا افراد آگاه برای به دست آوردن اطلاعات مورد نظر استفاده کنند.

نکات مهم شرکت در کنفرانس دانشجویی

جستجوی اطلاعات به دو صورت می‌باشد:

الف- سایت‌ها و وبلاگ های داخلی (به زبان فارسی)
ب- سایت‌ها و وبلاگ‌های خارجی (به زبان انگلیسی)
روش دوم به دانشجویانی که می‌خواهند مطلبی را ارائه دهند، کمک می‌کند تا اطلاعاتی را به دست آورند که مخاطبانشان با جستجو موضوع انتخابی دانشجویان در اینترنت، نتوانند اطلاعاتی که آن‌ها دارند را به دست آورند. هرچند این کار نیاز به سواد کافی در زبان انگلیسی و یا دسترسی به مترجم دارد.

۲- رسانه‌ی کنفرانس (پاور پوینت)

برای ارائه بهتر و جذب مخاطبان لازم است از یک رسانه تصویری مثل نرم‌افزار پاورپوینت استفاده کنید. عکس‌ها و متن‌های مربوط به موضوع خود را از قبل با پاورپوینت آماده کنید و بعد به کمک آن ارائه دهید. البته تمام متنی که می‌خواهید ارائه دهید را در پاورپوینت وارد نکنید چون هدف شما روخوانی نیست، نوشتن سرتیتر هر صفحه و یک خط توضیح، با چندین افکت و تصویر کافی می‌باشد، زیرا هدف شما جذب و ایجاد تصویری از موضوع در ذهن مخاطب است.
جهت داشتن پاورپوینتی جذاب و دلشین از رنگ های متنوع استفاده نکنید ولی صفحه‌‌ی پاورپوینت رنگ یکنواختی هم نداشته باشد، کارتان تکراری نباشد و به طوری جذابیت ایجاد کنید که دانشجویان به دنبال اسلاید بعدی باشند.

نکات مهم شرکت در کنفرانس دانشجویی

3- اعتماد به نفس

از عواملی اساسی در کنفرانس حفظ خونسردی می باشد، اگر دانشجویان هنگام ارائه کمی استرس داشته باشند طبیعی است اما بهتر می‌باشد بتوانید چهره آرامی را از خود به نمایش بگذارند.

روشهای کاهش استرس:

دانشجویان بهتر است جهت کاهش استرس از موارد زیر بهره‌مند شوند:

•  همان‌طور که در مطالب بالا بیان شده، نیمی از مشکلات با تسلط به موضوع حل می شود
•  در پوشش عادی و مثل همیشه رفتار کنید
•  از مدل موی عجیب و آرایش آن‌چنانی استفاده نکنید
•  گاهی با نیشخند به دانشجویان نگاه کنید و برای آن‌ها صحبت کنید
•  اگر در وجود خود استرسی دارید آن را در ظاهر خود بروز ندهید
•  از تکان دادن دستانتان برای راحت‌تر صحبت کردن، استفاده کنید
•  به اسلایدها اشاره کنید
•  در محیط حرکت کنید و کمی قدم بزنید که به تسلط شما در موضوع اشاره دارد
•  کلمات را درست تلفظ کنید و مکث‌های طولانی نداشته باشید
•  بلندی و کوتاهی صدای دانشجو و تأکید بر روی کلمات مهمتر، نقش اساسی دارد
•  رسایی بیان نشان از اعتماد به نفس بالای دانشجویان دارد

4- تمرین و تکرار

پیش از زمان ارائه بهتر است دانشجویان حداقل یک بار تمرین کنند، اکثر مجری ها پیش از رفتن جلوی آنتن یک بار روبروی آیینه تمرین می کنند، زیرا در کنفرانس موفق بسیار مؤثر می باشد. برای شروع ارائه بهتر است دانشجویان موضوعی داشته باشند و بدانند صحبت‌های خود را از کجا شروع کنند.

5- جذاب ارائه دهید

سعی کنید شروعی جذاب داشته باشید و تا آخر آن را حفظ کنید، اگر ارائه یکنواختی داشته باشید برای دانشجویان مخاطب کسل کننده می شود. بهتر است ارائه‌ی خود را به سه قسمت ابتدای ارائه، وسط ارائه و آخر ارائه تقسیم کنید و برای هر قسمت خلاقیتی داشته باشید. ارائه‌ای طولانی داشته باشید، به صورت خلاصه و مفید اطلاعاتتان را منتقل کنید. دانشجویان باید ارتباط چشمی با مخاطب داشته باشند و به جای زل زدن به سقف و در و دیوار به مخاطب خود نگاه کنند. نگاهی پر از اعتماد به نفس که موجب توجه بیشتر مخاطب به شما می‌شود.

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

پیمایش به بالا