10 فروردین 1403 ساعت 3:54

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

استفاده از گوگل جهت تشخیص isi بودن یک نشریه

استفاده از گوگل جهت تشخیص isi بودن یک نشریه

امروزه روش های متعددی جهت شناسایی کیفیت ژورنال ها و مجلات به کار گرفته می شود، که مهم ترین روش بررسی ضریب تاثیر یا I.F  ژورنال می باشد.

استفاده از گوگل جهت تشخیص isi بودن یک نشریه

در ایران به دلیل عدم آگاهی نسبت به انواع پایگاه های نمایه کننده مجلات، علاقه و طمع عجیبی نسبت به کلمه ISI وجود دارد. در حالی که پایگاه تامسون تنها یکی از پایگاه های نمایه کننده مجلات معتبر در دنیا می باشد.

معرفی مجلات و نشریات ISI

مجلات ISI به مجلاتی گفته می شود که در موسسه اطلاعات علمی تامسون (ISI) نمایه می شوند. موسسه ISI لیست تمامی مجلاتی را که در این موسسه نمایه می شود، به صورت رایگان در وب سایت خود قرار داده است. با مراجعه به وب سایت موسسه ISI می توانید لیست تمامی مجلات  نمایه شده را دریافت نمایید.
در حال حاضر بسیار دیده شده است که مجلات جعلی با کلاه برداری و مدارک جعلی خود را تحت عنوان مجلات ISI معرفی کرده اند و بسیاری از محققین جوان که آشنایی کافی به مجلات ندارند، در دام این مجلات جعلی میفتند.
اما روش‌های مختلفی برای فهمیدن این که یک مجله واقعا ISI هست یا نه، وجود دارد. از جمله این روش‌ها مراجعه به بخش جستجوی مجلات سایت تامسون رویترز  جستجوی نام مجله است. روش دیگر استفاده از مرورگر گوگل می باشد که در عرض چند لحظه نتایج را به شما نشان می دهد.

ابتدا به سایت www.thomsonreuters.com می روید.
در این سایت یک جعبه جستجو وجود دارد. که می توان نام مجله را در مستر جورنال لیست تامسون روترز پیدا کرد.  بهتر این است که ما جستجو را بر اساس ISSN انجام دهیم تا هم جستجوی ما تخصصی باشد و هم به مشکل برنخوریم. دقت شود که میان 4 رقم اول و 4 رقم دوم یک علامت – گذاشته شود و یا به تعبیر دیگر، شماره ISSN را کامل و بدرستی وارد کنید.
نتیجه جستجوی شما اگر در یکی از موارد زیر یافت شود، مجله فوق ISI خواهد بود.

Science citation index expanded: SCIE

Social Science citation index

نکته خیلی مهم: برخی از مجلات که ایمپکت فاکتورشان در پایگاه فوق محاسبه نشده است و در هیچ کدام از مکان های a و b نیست اما جز آی اس آی هستند. لیکن این مجلات در آدرس زیر ذخیره شده اند. لازم به ذکر است که این مجلات همتراز با مجلاتی که در جورنال سایتیشن ریپورت حاضرند هستند.

Arts and humanities citation index

برخی از مجلات هستند که در هیچ کدام از پایگاه های فوق الذکر نیستند. برای آنکه بفهمیم آیا یک مجله در یکی از سه پایگاه فوق  حاضر است یا خیر, این است که به همان آدرس برویم و در بالای صفحه سمت راست که نگاه کنیم سه عدد فایل PDF را برای دانلود قرار داده شده که هر کدام مربوط به یکی از این سه پایگاه مورد اشاره است.

موتور جستجوی گوگل این امکان را به شما می‌دهد که با استفاده از یک روش خاص در درون هر سایت جستجو کنید. به همین گونه شما می‌توانید می‌توانید نام مجله مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنید تا از قرار گرفتن آن در لیست مجلات ISI مطمئن شوید. برای این منظور شما باید از روش زیر استفاده کنید:

شما باید ابتدا داخل یک کاما نام مجله مورد نظر خود را وارد کنید و سپس نام سایت تامسون رویترز را وارد نمایید. اولین نتیجه‌ای که در گوگل ظاهر خواهد شد شما را به صفحه مورد نظر هدایت می‌کند و اگر در آن صفحه نام مجله و مشخصات آن وجود داشت به معنی قرار داشتن آن مجله در لیست مجلات ISI یا همان مجلات تامسون رویترز است.

از این روش می‌توان به گونه دیگری نیز استفاده کرد. به این صورت که به جای نام مجله شماره ۸ رقمی ISSN مجله را وارد کنید. ISSN که به معنی شماره سریال استاندارد بین المللی است، برای هر مجله به صورت اختصاصی وجود دارد و با جستجوی آن به روش فوق می‌توانید از ISI بودن یک مجله کسب اطمینان کنید.

یکی دیگر از راه های بررسی اعتبار مجلات ISI مراجعه به بخش Master Journal List موسسه ISI می باشد. در بخش جستجو این سایت، نوع جستجو (Search Type) را بر روی ISSN قرار دهید و در بخش Search Terms، شماره شناسه بین المللی (ISSN) مجله را وارد نمایید و بر روی Search کلیک نمایید. اگر مجله در موسسه ISI نمایه شده باشد در صفحه بعد مشخصات آن ظاهر می شود.
اگرمجله ای در تامسون ثبت نشده باشد، پس از جستجوی با پیغام ” No matches found for the query” مواجه خواهید شد. مشاهده این پیغام به معنی عدم وجود اطلاعات مورد جستجو در موسسه ISI است. این پیغام یعنی مجله ای با این مشخصات در موسسه ISI نمایه نشده است و این مجله ISI نیست. البته بهتر است قبل از اینکه در خصوص مجله نتیجه قطعی بگیرید شیوه های دیگر جستجو را نیز امتحان کنید. جستجو با عنوان کامل مجله و جستجو با عنوان کوتاه شده مجله شیوه های دیگر جستجو اطلاعات در موسسه ISI است.

منبع: موسسه پژوهش برتر





فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

اسکرول به بالا