9 فروردین 1403 ساعت 15:55

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

انواع مقاله

انواع مقاله

مقالات را از چند دیدگاه می‌توان دسته‌بندی كرد. یكی از این دسته‌بندی‌ها می‌تواند بر اساس محتوای اطلاعات مقاله باشد كه از این منظر مقالات به چهار نوع پژوهشی، تحلیلی، مروری و گردآوری تقسیم می‌شوند:

انواع مقاله


1-    مقاله پژوهشی:

برگرفته از تحقیقی است كه به‌تازگی پایان‌یافته است و چون متكی بر یافته‌های تحقیقاتی است، گزارش تحقیق نیز به آن گفته می‌شود.

2-    مقاله تحلیلی:

این نوع مقاله كه به نام مقاله نظری نیز شناخته می‌شود، مقاله‌ای است كه مؤلف با استفاده از منابع پژوهشی پیشین، نظریه خاصی را در حوزه كار خود مطرح می‌نماید. در این نوع مقاله نویسنده ممكن است نظریه‌های قبلی را گسترش دهد، آن‌ها را با استفاده از شواهد استحكام بخشد، آن‌ها را به شكل دیگری بیان كند یا آن‌ها را مورد تأمل و تردید قرار دهد.

3-    مقاله مروری:

این مقاله به تحلیل كلان و ارزیابی انتقادی نوشته‌هایی می‌پردازد كه قبلاً منتشرشده است. مؤلف مقاله مروری از طریق مقوله‌بندی، یکپارچه‌سازی و ارزشیابی متون منتشرشده پیشین، سیر پیشرفت پژوهش‌های جاری را در جهت روشن ساختن مسئله‌ای مشخص دنبال می‌کند.

4-    مقاله گردآوری:

این نوع مقاله صرفاً به گردآوری و انعكاس نقطه‌نظرهای مختلف مندرج در نوشته‌های مرتبط با موضوعی خاص می‌پردازد و درواقع كار تازه‌ای را عرضه نمی‌کند. تفاوت آن با مقاله تحلیلی این است كه به ارائه نظریه جدیدی منتهی نمی‌شود و نیز با مقاله مروری این تفاوت را دارد که الزاماً به سنجش و ارزیابی كلیه آثار قبلی نمی‌پردازد.
البته علاوه بر 4 مورد ذکرشده، گونه‌های دیگری از نوشته‌های مجلات وجود دارند كه از فراوانی كمتری برخوردارند؛ نظیر یادداشت‌های انتقادی، نقد و بررسی، گزارش كوتاه و…

نکات مهم و کلیدی در نگارش مقاله

برای نوشتن مقاله، باید مراحل و اقداماتی به‌صورت گام‌به‌گام طی كنیم كه در اینجا به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:
1-    مشخص كردن موضوع كلی: داشتن انگیزه لازم برای یافتن موضوع مناسب و توجه به نیازهای جامعه از مسائل مهم در این مرحله است.
2-    بررسی و تحلیل موضوع به لحاظ ارزشمندی و امکان‌پذیری
برای ارزشیابی و امکان‌پذیر بودن نگارش مقاله می‌توان چند سؤال طرح كرد:
موضوع مقاله تا چه اندازه ارزشمند و بدیع است؟
از چه جنبه‌ای و برای چه كسانی مفید خواهد بود؟
آیا تهیه چنین مقاله‌ای امکان‌پذیر است؟
موانع و مشكلات احتمالی انجام كار كدام است؟
درصورتی‌که بتوانیم برای این پرسش‌ها پاسخی مناسب بیابیم، طبیعتاً مراحل نوشتن آسان‌تر خواهد بود.

3-    طرح‌ریزی مقدماتی و تدوین ساختار كلی: تهیه فهرست مقدماتی مطالب، تهیه عنوان بخش‌های اصلی و فرعی، توجه به هدف و طیف مخاطبین، هماهنگی بین ساختار و نوع مقاله و مشورت با افراد صاحب‌نظر از مواردی است كه در این مرحله باید در نظر گرفته شود.
4-    تعیین برنامه زمانی برای انجام كار (مدیریت زمان)
زمان‌بندی مناسب و انجام مرحله‌به‌مرحله كارها از مسائلی است كه تهیه و تدوین مقاله را در مدت‌زمان از پیش تعیین‌شده امکان‌پذیر می‌سازد.
5-    جستجو برای یافتن منابع اطلاعاتی پایه
منبع : تبیان

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

اسکرول به بالا