1 اردیبهشت 1403 ساعت 16:39

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

JCR چیست؟

معرفی JCR

گزارش استنادی مجلات (Journal Citation Reports) یا به‌اختصار JCR،  به‌صورت سالانه، توسط موسسه اطلاعات علمی تامسون (ISI) در دو نسخه علوم (Sciences) و علوم اجتماعی (Social Sciences) منتشر می‌شود. گزارش استنادی مجلات نسخه علوم؛ شامل اطلاعات بیش از ۸۰۰۰ مجله در حوزه‌ی علم و تکنولوژی و گزارش استنادی مجلات نسخه علوم اجتماعی؛ شامل اطلاعات بیش از ۳۰۰۰ مجله در حوزه علوم اجتماعی می‌باشد.

معرفی JCR

 

دلیل استفاده ازJCR

معتبرترین مجلات علمی، مجلاتی هستند که در JCR نمایه می‌شوند. ورود مجلات به JCR بسیار سخت است. آن‌ها باید قوانین و استانداردهای بسیاری را که از سوی موسسه ISI تعیین گردیده است، رعایت نمایند. مجلات پس از ورود به JCR نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و درصورتی‌که قوانین و استانداردهای موسسه ISI توسط آن‌ها رعایت نشده باشد، نام آن‌ها از JCR حذف می‌شود.

ایران و JCR

مهم‌ترین اطلاعاتی که توسط JCR منتشر می‌شود؛ ضریب تأثیر (Impact Factor) یا IF است. در ایران این عدد مبنای ارزش گزاری تحقیقات علمی است. مقالات مستخرج از تحقیقات علمی درصورتی‌که در مجلات نمایه شده در JCR یا مجلات دارای ضریب تأثیر چاپ شوند ارزشمند خواهند بود. می‌توان گفت تحقیقاتی ارزشمند هستند که نتیجه تحقیق در مجلات علمی دارای ضریب تأثیر چاپ شود. به همین خاطر در آیین‌نامه‌ی چاپ مقالات علمی که توسط وزارت علوم به دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور ابلاغ گردیده است، بیشترین امتیاز به مقالات چاپ‌شده در مجلات نمایه شده در JCR اختصاص‌یافته است.

نحوه استفاده ازJCR

JCRبه‌صورت سالانه منتشر می‌شود و اطلاعات هرسال به‌صورت جداگانه در سیستم JCR ذخیره می‌گردد. در این سیستم با انتخاب یک سال خاص می‌توانید اطلاعات مجلات همان سال را مشاهده نمایید. به‌عنوان‌مثال: اگر از بخش گزارش استنادی علوم، سال ۲۰۱۲ را انتخاب نمایید و اطلاعات یک مجله خاص را مورد جستجو قرار دهید، اطلاعات مربوط به سال ۲۰۱۲ همان مجله به‌صورت زیر ارائه خواهد شد:
•    تعداد مقاله‌های منتشرشده در مجله در سال ۲۰۱۲
•    تعداد استنادهای دریافت شده از مقاله‌های دیگر در سال ۲۰۱۲
•    محاسبه ضریب تأثیر بر اساس دیتاهای سال ۲۰۱۲
•    و …
از امکانات دیگر JCR گروه‌بندی مجلات در رشته و گرایش‌های مختلف علمی است. پژوهشگران با استفاده از این امکان به‌راحتی می‌توانند مجلات رشته خود را موردبررسی قرار دهند و از بین آن‌ها مجله مناسب و مرتبط را برگزینند.

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

پیمایش به بالا