9 فروردین 1403 ساعت 19:05

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

ساختار مقاله مبتنی بر پژوهش توصیفی

ساختار مقاله مبتنی بر پژوهش توصیفی

معمولاً ساختار به کار گرفته‌شده در پژوهش‌های توصیفی با ساختار پژوهش‌های میدانی، مقداری متفاوت است. هرچند این ساختار ممکن است با توجه به موضوع‌ها و رشته‌های مختلف تحقیقی و تحصیلی، تغییر نماید.

در این مقاله که توسط گروه نویسندگان قدم یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی نگاشته شده است به‌صورت خلاصه به مراحل تولید یک مقاله به روش پژوهش توصيفي می‌پردازیم و ساختار آن را بيان می‌نماییم.

ساختار مقاله مبتنی بر پژوهش توصیفی - قدم یار

۱- مقدمه

کلیاتی که محقق (دانشجو) باید قبل از شروع بحث، آن را برای خواننده مقاله کتابخانه‌ای خود مشخص نماید؛ مانند تعریف و بیان مسئله تحقیق، تبیین ضرورت و اهمیت انجام آن و اهدافی که این تحقیق به دنبال دارد باید در مقدمه همانند هر مقاله دیگر آورده شود سپس محقق باید خلاصه‌ای از سابقه بحث که همانا پیشینه انجام تحقیق باشد را بیان نموده و درنهایت هدف اصلی از انجام تحقیق را به‌صورت سؤال معرفی نماید.

۲- طرح بحث (متن)

در این بخش، دانشجو به اصل بحث می‌پردازد و مسئله را بازمی‌نماید. در این قسمت بر اساس موضوعی که مقاله در پی تحقیق آن است، عناوین فرعی‌تر و ریزتر می‌شوند تا مسئله موردبررسی مشخص گردد. دانشجویی که در حال نوشتن مقاله توصیفی است باید اصول مهمی همچون منطقی و مستدل بودن، منظم و منسجم بودن، تناسب بحث با عنوان اصلی، ارتباط منطقی بین عناوین فرعی‌تر در مسئله، خلاقیت و نوآوری در محتوا، اجتناب از کلی‌گویی، مستند بودن بحث به نظریه‌های علمی، جلوگیری از حاشیه روی افراطی که موجب خستگی خواننده می‌شود و همچنین جلوگیری از خلاصه گویی تفریطی که به ابهام در فهم می‌انجامد، رعایت امانت حقوق دانشجویان، اجتناب از استناد دادن به‌صورت افراطی، توجه داشتن به ابعاد مختلف مسئله و امثال این‌ها را رعایت نماید.

۳- نتیجه‌ گیری

در این قسمت دانشجویی که در حال نوشتن مقاله توصیفی است باید علاوه بر این‌که هیچ‌گونه تعصبی در نتیجه‌گیری به خرج نمی‌دهد به نتیجه معقول، منطقی و مستدل برسد. نویسنده باید نتایج به‌دست‌آمده را با پیشینه‌های مربوطه مقایسه نموده و موارد اشتراک و افتراق نتایج به‌دست‌آمده را اعلام نماید آنگاه بر اساس نتایج به‌دست‌آمده دست به ارائه راهبردها و پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده و معلوم کردن نقش نتایج در پیشبرد علوم بنیادی و کاربردی و امثال آن بزند.

منبع:pajooheh

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

اسکرول به بالا