1 اردیبهشت 1403 ساعت 16:13

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

تفاوت پایگاه های نمایه سازی scopus و thomson

تفاوت پایگاه‌های نمایه‌سازی Scopus و Thomson

برای اینکه بتوانیم کلمات کلیدی مقالات را جستجو کرده و مقالات حاوی آن کلمات کلیدی را پیدا کنیم و مورداستفاده قرار دهیم. برخی از مؤسسات آمده‌اند و چنین ساختاری را طراحی کرده‌اند که چنین تسهیلاتی در اختیارمان قرار دهد.

 تفاوت پایگاه های نمایه سازی scopus و thomson

نمونه خیلی شایع و عام سایت گوگل و سایر موتورهای جست‌وجوگر است. گوگل که امروزه همه‌چیز را نمایه می‌کند اکنون به‌صورت اختصاصی Google scholar را راه‌اندازی کرده است که به نمایه‌سازی متون آکادمیک پرداخته است، به این نوع سرویس‌ها سرویس‌های نمایه‌سازی یا  Indexing service می‌گویند.
برخی دیگر از مؤسسات قدری ساده‌تر به موضوع پرداخته‌اند و تنها به دسته‌بندی کردن مجلات پرداخته‌اند. برخی از این مؤسسات بدون توجه به اینکه فقط در کار لیست کردن باشند یا اینکه در کار نمایه کردن متون علمی باشند، ازنظر گستره عملکرد نیز به دودسته تقسیم می‌شوند که به دسته اول سرویس‌های نمایه کننده محلی یا کشوری گفته می‌شود مثل ایرانمدکس (IranMedex)  در ایران و برخی دیگر به‌صورت بین‌المللی عمل می‌کنند (مثل گوگل اسکولار، پابمد، اسکوپوس، آی اس آی، ایندکس کوپرنیکوس و …). به مجلاتی که در سیستم‌های نمایه کننده نوع دوم نمایه شده باشند اصطلاحاً مجلات دارای نمایه بین‌المللی یا Internationally Indexed Journal می‌گویند.

پایگاه نمایه‌سازی اسکوپوس (Scopus)

پایگاه استنادی اسکوپوس دومین نظام استنادی معتبر جهان است. این پایگاه در شهر آمستردام هلند واقع است و به کمپانی بزرگ نشر جهان یعنی الزویر که ۴۰۰ سال سابقه نشر دارد وابسته است.
این پایگاه در حدود ۲۰ هزار از بهترین مجله‌های جهان را نمایه‌سازی می‌کند.
دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور طی چند سال اخیر (۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳) بیشتر تولیدات علمی را در این پایگاه ثبت کرده‌اند.

پایگاه نمایه‌سازی تامسون (Thomson Scientific)

درمیان پایگاه‌های استنادی پایگاه تامسون رویترز سابق دیرینه‌ای در تحلیل استنادی و نمایه‌سازی مجلات  معتبر دارد.
این پایگاه حدود ۱۲ هزار از مجلات معتبر را نمایه‌سازی  می‌کند.
ISI که اکنون به بخشی از Thomson Scientific تبدیل‌شده نمایه‌های استنادی ISI را به شکل چاپ‌شده و همچنین روی دیسک‌های فشرده ارائه می‌دهد.
در ایران به علت عدم شناخت و آگاهی کافی این برداشت به وجود می‌آید که پایگاه‌های استنادی فقط مقالات نشریات معتبر را نمایه‌سازی می‌کند درحالی‌که این تصور نادرستی است، پایگاه‌های استنادی مقالات نشریات، مقاله (یک‌فصل کتاب)، مقاله (مجموعه مقالات سمینارها)، کتاب‌شناسی، نقد کتاب، سرمقاله‌ها، چکیده همایش‌ها، نقد نرم‌افزاری، نقد تلویزیونی و رادیویی را به‌عنوان فرم‌های مختلف اطلاعاتی بررسی می‌کند و اطلاعات آن‌ها را ثبت و نمایه‌سازی می‌کند.

منبع : iran-moshaver

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

پیمایش به بالا