5 اردیبهشت 1403 ساعت 18:01

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

بررسی ارزش علمی پژوهشی مجلات ISI و ISC

تعیین ارزش علمی نشریات و کنفرانسهای  ISI و ISC

به‌احتمال‌زیاد شما هم از کسانی هستید که دست‌کم یک‌بار و شاید هم‌بارها، ایمیل‌های تبلیغاتی دریافت کرده‌اید که شمارا به انتشار مقاله در مجلات isi و isc تشویق کرده‌اند و خود را مشاور امین و واسطۀ کارای شما برای متصل شدن به مجلات بین‌المللی معرفی کرده‌اند و البته قیمت‌های خود را هم منصفانه‌ترین قیمت‌ها دانسته‌اند. شاید این تبلیغات، راست باشد و اختیار با شماست که مقاله و سرمایۀ خود را در اختیار این دسته از افراد و مؤسسات قرار دهید؛ اما ما توصیه می‌کنیم که پیش‌ازاین کار، چند نکته را در نظر داشته باشید.

آیا هر مجله‌ای به‌صرف isi یا isc بودن، دارای ارزش علمی و پژوهشی است؟

آیا هرمجله‌ای به صرف isi یا isc بودن، دارای ارزش علمی و پژوهشی است؟ - قدم یار

1. در تعیین ارزش مجلات، باید میان درجه (grade) و نمایه (index) تفاوت قائل شوید. آنچه موجب ارزش مجلات است، درجه است نه نمایه. Isi، isc، scopus و … نمایه هستند و به‌صرف اینکه مجله‌ای در یک یا چند نمایه حضورداشته باشد، دلیل ارزشمندی آن نیست.

2. آنچه مجله را صاحب ارزش و اعتبار می‌کند، درجه (grade) است که مراجع علمی هر کشور، آن را تعیین می‌کنند. در کشور ما، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت که اصطلاحاً «وزارتین» نامیده می‌شوند،

عیین‌کنندۀ درجۀ اعتبار مجلات‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز اعتبار مجلات خود را تعیین می‌کند. درجات اعطایی وزارتین و دانشگاه آزاد اسلامی به مجلات، عبارت‌اند از: مجلات علمی- پژوهشی، مجلات علمی- ترویجی و مجلات علمی- تخصصی.

3. حضور مجله در نمایه‌ها، تنها در حالتی ویژه می‌تواند دلیل ارزش آن مجله باشد. این حالت ویژه نیز به سبب حضور مجله در نمایه نیست، بلکه به سبب دارا بودن شرایطی است که نهادهای علمی کشورمان (وزارتین و دانشگاه آزاد اسلامی) تعیین می‌کنند. از این شرایط، آگاه باشید و به‌صرف تبلیغات فریبندۀ مراکز دلالی مقاله و با رویای داشتن مقالۀ isi، isc و scopus، مقاله و سرمایۀ خود را به باد ندهید. ما برای کمک به شما برخی از این حالات خاص را که نمایه می‌تواند جایگزین درجه شود، به آگاهی شما می‌رسانیم.

4. مجلات isi (مجلات عضو پایگاه تامسون- رویترز) به شرطی از دید مراجع علمی کشورمان دارای ارزش‌اند که web of science باشند. برای آگاهی از این مسئله به پایگاه تامسون رویترز مراجعه نمایید، نام مجلۀ موردنظرتان را با کمک کادر جست‌وجو بیابید و کلید coverage (پوشش) را که در زیر نام مجله است، بفشارید و از web of science بودن مجله مطمئن شوید.

به شما اطمینان خاطر می‌دهیم که تقریباً هیچ‌کدام مجلات isi که در تبلیغات، به شما پیشنهاد می‌شوند، به لحاظ این شرط، به‌اندازۀ پشیزی ارزش علمی و پژوهشی ندارند.
مؤسسات امین! پژوهشی، به شما دروغ نمی‌گویند و حقیقتاً مقالات شمارا در مجلات isi منتشر می‌کنند، اما بخشی از حقیقت را هم نمی‌گویند؛ اینکه مجله به‌صرف isi بودن، ارزشمند نیست و حتماً باید دارای کاوریج web of science هم باشد.

5. مجلات isc (مجلات عضو پایگاه استنادی جهان اسلام) به شرطی از دید مراجع علمی کشورمان دارای ارزش‌اند که عضو لیست شورای راهبری هم باشند. لیست شورای راهبری، فهرستی از مجلات ارزشمند است که مراجع علمی کشورمان هرساله تدوین و منتشر می‌کنند. این لیست در پیوندهای جانبی پایگاه isc موجود است.

بازهم مؤسسات حرفه‌ای! پژوهشی، راست می‌گویند که مقالات شمارا در مجلات isc منتشر می‌کنند، اما بخشی از حقیقت را هم پنهان می‌کنند؛ این حقیقت را که صرف حضور مجله در فهرست اصلی یا مستر لیست پایگاه isc دلیل ارزش آن مجله نیست و ارزش مجله را عضویت در فهرست شورای راهبری تعیین می‌کند.

6. یکی دیگر از نمایه‌های معروف بین‌المللی، نمایۀ scopus است. این نمایه را پس از isi می‌توان مهم‌ترین نمایۀ جهانی دانست، اما هیچ مجله‌ای به‌صرف حضور در این پایگاه، دارای ارزش نیست، مگر آنکه در فهرست مجلات مورد تأیید نهادهای علمی کشورمان موجود باشد. این فهرست‌ها را به‌سادگی می‌توانید در اینترنت بیابید.

پژوه نگار افتخار دارد که با گفتن حقیقت و همۀ حقیقت دربارۀ اعتبار مجلات، از هدر رفتن سرمایه‌های علمی و مالی شما بزرگواران، جلوگیری کند.
منبع:pazhoohnegar  

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

پیمایش به بالا